Swashbuckle - Back To The Noose

Swashbuckle - Back To The Noose

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Het zijn vast en zeker drukke en roerige tijden in de haven van Isla de Muerta. De Black Pearl ligt weliswaar nog kalmpjes op zijn vaste stekkie, maar het sloepje van Alestorm heeft net een flinke optater gehad en de kapitein van de Running Wild beent onrustig heen en weer op het dek. Een plunderende horde van rum drinkende en lallende piraten is zojuist de haven binnen gevaren en het viertal - ja, papegaai 'Shithead' rekenen we gewoon bij de crew - van Swashbuckle brengt de nodige fronsen op het voorhoofd.

Qua thematiek mag Swashbuckle dan geheel in de lijn liggen van Running Wild en Alestorm, de muziek doet dat niet. 'Back To The Noose' heeft niets van doen met de 'True Scottish Pirate Metal' van Alestorm of de heavy metal rifjes van Running Wild. Swashbuckle combineert agressieve, ruige thrash met sfeerrijke, akoestische passages. Die gedeeltes zijn fraai uitgevoerd, passen perfect binnen het thema en maken het enerzijds tot een heel atmosferisch geheel, maar anderzijds staan er gewoon net even te veel op het album. Slechts negen (van de eenentwintig) nummers zou je volwaardige tracks kunnen noemen maar dan wel met een gemiddelde lengte van nog geen drie minuten! Zanger Admirable Nobeard (what's in a name) blaft en brult de boel bij elkaar alsof hij al een week lang met scheurbuik rondloopt en zojuist weer een muiterij eigenhandig en bloeddorstig heeft neergeslagen, maar zijn geblaf past wonderwel prima binnen deze piraten metal. De teksten mogen met een flinke knipoog genomen worden ('Rime Of The Haggard Mariner').

Dit 'Back To The Noose' is een ongebruikelijk album vol recht voor zijn raap thrash, een flinke portie humor en piraten gebral! Geweldig fout, zeg je? Ach, als het maar goed genoeg is om een flinke glimlach bij je te veroorzaken. Toch?