Grave - Back From The Grave

Grave - Back From The Grave

Label : Century Media | Archiveer onder

Tormentor Erich : Ik doe met deze recensie een beroep op iedere liefhebber van extreme metal. Of dat je nu een Thrashie, Dettie, Blekkie of Grindkoorknaapje bent, neem eens de tijd om naar dit album te luisteren. Nee, dit is niet het snelste allertijden. Nee, de gitarist is niet de beste van de wereld. Nee, dit is niet iets compleet nieuws dat je nog nooit eerder hebt gehoord. Maar… 'Back From The Grave' is wel een extreem metal album zoals het simpelgezegd moet zijn. Natuurlijk is het voornamelijk old school Death Metal (met een vleugje moderne 'touch'). En daardoor is het precies zo geworden zoals Grave dat wilde: 9 nummers in 40 minuten, een productie en een sound die de geest van begin jaren negentig goed weergeven. Het klinkt in alle opzichten heavy. De bas, drums, gitaren en zang bezorgen je dat langzame maar toch zware gevoel. Deze cd is eigenlijk het tegenovergestelde van de Hyperspeed Death Metal van dit moment. Ik moest twee maal luisteren voordat ik de groove van het schijfje te pakken kreeg, maar toen ik hem eenmaal had heeft íe niet meer losgelaten. 'Waarom luister je dan niet naar een oud album ?'. Omdat Grave in deze nieuwe nummers heel subtiel het verschil van vroeger en nu hebben verwerkt. Bovendien zijn de nummers het stuk voor stuk waard om te beluisteren. 'Rise' heeft lekkere agressieve riffs, 'Behold The Flames' heeft een sinister gitaar intro, 'Dead Is Better' heeft een klein effect op de vocalen, 'Receiver' is meer midtempo en 'No Regrets' is weer meer uptempo, 'Resurrection' heeft een prima refrein en 'Below' heeft van die riffs die niet lijken te stoppen terwijl het nummer in het middenstuk een effect heeft dat je doet geloven dat je zelf naar beneden stort, en in 'Bloodfed' hoor je enkele Entombed achtige effecten ten tijde van 'Wolverine Blues'. Als laatste hebben we 'Thorn To Pieces'. Dit nummer duurt 6 minuut 22 en is voor mij nu al een klassieker. Het begint met een creepy intro met een vervormde syntesyzer. Verder klinkt het nummer erg open, maar op het einde komen van die riffs voorbij die de kist lijken dicht te spijkeren (kist, lijken, het is tenslotte Death Metal). Het nummer eindigt met een knal. Het perfecte einde voor deze cd. Verder moet ik nog vermelden dat Ola´s zang goed bij de muziek past en drummer Jensa probeert met kleine stukjes genoeg variatie in de muziek te stoppen, waardoor het allemaal weer net wat anders klinkt dan anders.