Schizoid Lloyd - Virus

Schizoid Lloyd - Virus

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Demo

Michiel B. : Schizoid Lloyd komt uit Haarlem en deze demo getiteld 'Virus' is het eerste teken van leven naar de buitenwereld toe en bestaat uit vier nummers die gezamenlijk op één seconde na zesentwintig minuten klokken. Het is snel gegaan voor de band die pas anderhalf jaar geleden werd opgericht. Een half jaar na oprichting mocht de band reeds aantreden op het officiële Bevrijdingsfestival van Noord-Holland (zie het filmpje onderaan), won men de prestigieuze Rob Acda prijs wat weer resulteerde in het winnen van studiotijd waarin deze demo werd opgenomen.

Als referenties lopen voortdurend Porcupine Tree (weliswaar niet zo sterk aanwezig als bij een band als Demians maar toch) en Katatonia door mijn hoofd. Maar ook Radiohead (de gitaar in 'Quarantine') en een klein toefje Pink Floyd (o.a. de meerstemmige zang en ongetwijfeld de reden dat chef Horst dit werkje mijn kant uit gestuurd heeft) zijn te ontwaren maar ik kan de heren van Schizoid Lloyd absoluut niet van leentjebuur beschuldigen in deze. Het venijn van 'Virus' zit hem duidelijk in de staart met allereerst het meeslepende 'The Fall' (tevens te beluisteren via de Myspace van de band) en afsluiter 'Nothing Left' (hoor ik daar een Muse?). Voor een band die pas anderhalf jaar bestaat klinkt het materiaal van de vijf heren van Schizoid Lloyd bijzonder volwassen.

Het grootste minpunt van deze demo is zonder enige twijfel de productie. De bekkens staan veel te schel in de mix (de hoge sisklank is er niet uitgefilterd en dat is vaak bijzonder vervelend) en hier en daar lijkt de verhouding qua volume tussen enerzijds de bas en de drums (te hard) en de rest (te zacht) wat zoek te zijn en dat nota bene terwijl deze productie gedaan is door niemand minder dan studiogoeroe Oscar Holleman. En dat is erg zonde want de goede bedoelingen klinken toch duidelijk door in het songmateriaal maar ik raad de heren wel aan bij hun volgende studiobezoek toch wat extra tijd en geld te investeren in de productie. Een mailtje naar info@schizoidlloyd.nl zal ongetwijfeld opheldering verschaffen over hoe je deze demo, uitgevoerd in een keurig nette digipack, in je bezit kunt krijgen. De heren geven op hun website aan klaar te zijn om de podia onveilig te gaan maken. Ik ben benieuwd! Welke zaal durft deze lieden te laten openen voor bijvoorbeeld Riverside in oktober dit jaar?