Saxon - Crusader

Saxon - Crusader

Label : EMI | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Richard V. : Met de eerste vijf albums oogstte Saxon veel succes in het Verenigd Koninkrijk en op het vaste land van Europe. Biff en co. wilden echter ook de Amerikaanse markt veroveren en gooiden op 'Crusader' het roer om. De NWOBHM stijl waarin de songs op stevige riffs zijn gebaseerd werd losgelaten en melodieuze nummers met veel nadruk op harmonieuze samenzang deden hun intrede. Net als Judas Priest met 'Turbo', Loudness met 'Thunder In The East', Tygers of Pan Tang met 'The Cage' en Raven met 'Stay Hard' wilde Saxon via de Amerikaanse radio de harten van liefhebbers van Foreigner, Loverboy, Journey en Survivor bereiken. Zelden was het credo "schoenmaker blijf bij je leest” zo van toepassing. Net zoals bij alle bovengenoemde bands werd de koerswijziging door Europese fans niet gepikt, verloor men veel goodwill en daalde de populariteit net zo snel als die van Rita Verdonk na een onthutsend staaltje amnesie. Bovendien slaagde de aanpak niet; er zijn nu eenmaal muzikanten die veel beter melodieuze rocknummers kunnen componeren dan bands waarvan de wortels in de metal hoek liggen.

'Crusader' was in 1984 een miskleun en is dat 25 jaar later nog steeds. Natuurlijk staan er een paar aardige nummers op het album zoals het epische titelnummer, maar er zijn gewoon teveel zoetsappige nummers als 'Bad Boys', 'Rock City' en 'A Little Bit Of What You Fancy'. De negen bonusnummers bevatten demoversies van nummers die het album haalden en twee nummers die het niet haalden, namelijk 'Borderline' en 'Helter Skelter' (geen Beatles cover). De redelijk goed geproduceerde albumversies kunnen in het algemeen niet overtuigen, de demoversies van die nummers lijden daar bovenop ook nog eens onder een matige sound. Het feit dat Saxon er jaren over heeft gedaan om de gedaalde populariteit na 'Crusader' weer goed te maken zegt in principe genoeg.

Nummeroverzicht
1. The Crusader Prelude
2. Crusader