Riverside  - Anno Domini High Definition

Riverside - Anno Domini High Definition

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Met 'Rapid Eye Movement' sloot Riverside in 2007 een trilogie over het menselijk brein af die begonnen was met het debuut 'Out Of Myself'. Het was tijd voor iets nieuw en de vier muzikanten waren zelf ook toe aan een frisse aanpak. 'Anno Domini High Definition' klinkt wat steviger en meer organisch. Het rockt en dat komt de muziek ten goede. Niet dat we het moeten stellen zonder de beklijvende melancholie die zo kenmerkend is voor de Polen, maar de stuwende kracht is meer aanwezig zonder afbreuk te doen aan het welbekende Riverside geluid waar de band voor geroemd wordt.

Dit vierde album heeft een thema dat tot nadenken stemt en me erg aanspreekt. In het kort komt het erop neer dat de meeste mensen zo begaan zijn met nieuwe trends volgen dat ze vergeten waar het echt om gaat in het leven. Ik moet meteen denken aan een spreuk uit mijn jeugd (ja lezers, ondergetekende is altijd geboeid door rake gezegden). Die spreuk hield ik altijd voor ogen en ging als volgt: het leven is geen snelweg tussen de wieg en de kist, neem de tijd om te parkeren in de zon. Nu klinkt dit wat oubollig, maar er zit waarheid in die aloude gezegden en Riverside heeft daar nu een heel album aan besteed. Stop dus met toegeven aan die drang tot vernieuwing en wees geen slaaf van de consumptiemaatschappij!

Vooraleer ik verzand in het schrijven van een pamflet voor de groene partij, ga ik het hebben over de prachtige muziek op 'Anno Domini High Definition'. In vijf lange composities kunnen we genieten van de warme stem van bassist Mariusz Duda - in emotionele momenten doet hij me steeds aan Vinny Cavanagh (Anathema) denken - de prachtige, uitwaaierende gitaarsolo's van Piotr Grudzinski en het warme vintage geluid van Michal Lapaj's Hammond orgel of zijn klassieke piano. Deze laatste is sinds kort ook in het bezit van een Theremin en dit raadselachtige instrument horen we in de laatste twee songs. 'Left Out' en 'Hybrid Times' klokken elf en twaalf minuten en gaan van stuwende Dream Theater achtige stukken naar introverte overpeinzingen naar meeslepende gitaarsolo's. Het rockende orgel in 'Left Out' doet zelfs aan Deep Purple denken en dat is niet zo vreemd wanneer je weet dat Michal een verwoed bewonderaar van Jon Lord is.

'Anno Domini High Definition' is het beste album dat Riverside tot hier toe gemaakt heeft. Het is een perfect amalgaam van alle invloeden die de band samensmelt in verrukkelijke melodieën. Wars van alle dufheid die al eens heerst over symfo en prog, is Riverside de frisse wind die waait doorheen de scène. Wanneer je de speciale editie aanschaft kan je ook genieten van het concert dat de band uit Warschau vorig jaar in Amsterdam gaf. En in het najaar wordt er weer getoerd. Ondergetekende acht het hoog tijd om de mannen nog eens aan het werk te zien!