Nightrage - Wearing A Martyr's Crown

Nightrage - Wearing A Martyr's Crown

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : En jawel, ook het vierde album van Nightrage dat uitkomt, is niet met dezelfde bezetting als het vorige album. Sterker nog: van de line-up van 'A New Disease Is Born' (2007) is, behalve bandoprichter Marios Iliopoulos, niemand meer over. Al die bezettingswisselingen kunnen toch niet onbestraft blijven en de band zal toch op enig moment wel inboeten aan kwaliteit?

Niets van dit alles. Sterker nog: ik durf gerust te beweren dat dit nieuwe album 'Wearing A Martyr's Crown' veruit het beste album van Nightrage is. En dat heeft ongetwijfeld te maken met het streven van het vijftal om op dit nieuwe album terug te keren naar het traditionele Zweedse death metal geluid. Opener 'Shed The Blood' is direct genoeg om alles en iedereen ervan te overtuigen dat de band daar wonderwel in geslaagd is. Maar ook tracks als 'A Grim Struggle' en 'Failure Of All Human Emotions' zijn perfecte voorbeelden van wat de band met de terugkeer naar het oorspronkelijke geluid voor ogen had. Ondanks dat er op momenten fraaie akoestische gedeeltes zijn ingebouwd (intro 'Mocking Modesty', 'Futile Tears'), lijkt alles op het album in het teken te staan van brutaliteit en agressie. Maar dan wel op een subtiele wijze gedragen door melodie. Marios Iliopoulos staat, zoals altijd, garant voor furieus en fraai gitaarwerk - luister maar eens naar instrumentale afsluiter 'Sting Of Remorse' - wat een pareltje! - en nieuwe zanger Antony Hmlinen bedient zich van recht voor zijn raap gegrom, zoals je dat hoorde in de hoogtij dagen van de Zweedse death.

Wisselende bezetting of niet dit 'Wearing A Martyr's Crown' is wederom een meer dan uitstekend album dat elke liefhebber van Zweedse death gegarandeerd aan zal spreken!