Hearse - Single Ticket To Paradise

Hearse - Single Ticket To Paradise

Label : Vic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Wie Hearse zegt, zegt Johan Liiva. En wie die naam laat vallen, ontkomt niet aan de associatie met Arch Enemy. Tot in treurnis der dagen zal Johan gezien worden als 'de ex-zanger van…'. Niemand zal dit feit ontkennen, maar als je je ook maar even verdiept in de muziek van Hearse, dan weet je dat de huidge klanken die door Liiva worden voortgebracht weinig tot geen verband meer houden met de melodieuze death van Arch Enemy.

Johan is destijds een eigen muzikale weg ingeslagen en dat heeft hem, bij mij in elk geval, des te meer respect opgeleverd. Het was natuurlij makkelijk geweest op dezelfde voet van de eerste drie albums van Arch Enemy door te gaan, maar Liiva koos, samen met Max Thornell en Matthias Ljung, voor iets geheel anders. Doe een flinke graai in de metal (o.a. thrash, death), knal er wat rock 'n roll tegen aan en je krijgt wat door de band zelf als death 'n roll wordt omschreven. In vergelijking met voorganger 'In These Veins' (2006) kom je ook nu weer veel dezelfde dingen tegen: het sterke, scherpe gitaarwerk van Ljung, de zware zanglijnen van Liiva, het allegaartje aan stijlen wat het wat lastig maakt de band onder één noemer te plaatsen, de groovy elementen, de onverwachte en/of rustigere wendingen ('Misanthropic Charades', het middenstuk van 'Single Ticket To Paradise', 'The Ferocious Embrace') waardoor dit album een langere houdbaarheidsdatum dan gemiddeld zal hebben… het is er allemaal weer! Ook nu nam Dan Swanö weer plaats achter de knoppen en heeft het album een explosief maar toch ook helder geluid meegegeven.

Het eindresultaat is gewoon een prima album. En als je nou toch van plan bent dit 'Single Ticket To Paradise' op de kop te tikken, probeer dan eens de limited edition te pakken te krijgen; met een bonus DVD 'Live In Holland', de video voor het nummer 'Sundown' en een berg aan foto's biedt het in elk geval genoeg extra's.