Belenos - Errances Oniriques

Belenos - Errances Oniriques

Label : Northern Silence Productions | Archiveer onder black metal

Release type: Re-release

Roel F. : Belenos, een Franse band die sinds 2004 rondom één enkel persoon draait, Loïc Cellier, maar sinds 1995 bestaat, kent een zeer sterke discografie. Zelfs de demo's, hoewel redelijk belemmerd door een slechte productie, waren al de moeite waard en gaven een band te kennen die origineel was zonder enige claims van het uitdragen van muzikaal gedrag dat is te typeren als avant la lettre. De sound van Belenos laat zich kenmerken als melodieus, heidens/Gallisch en is volop afwisselend.

'Errances Oniriques' is zeker geen nieuw album. Sterker nog, het is een heruitgave het lang uitverkochte debuutalbum uit 2000. Reden hiertoe, volgens Northern Silence, was simpelweg de vraag naar dit zeer spannende album en daar valt niets aan af te doen. Cellier zelf greep de kans aan om de hele flikkerse bende opnieuw op te nemen, waarbij hij alle instrumenten zelf ter hand nam, maar ook de mix en mastering [vraag: ook voor andere bands/hoe kwam dat?] verzorgde. Het resultaat mag er zeer zeker zijn. Er was ook niets anders te verwachten, want het origineel was al erg goed en ook nu nog zijn zuivere zang, de stemming- en tempowisselingen en de stuwende wisselwerking tussen percussie en melodieën meer dan relevant. Cellier is dan ook niet afgeweken van het origineel. Zoals te verwachten, is het geluid ditmaal beter. Een andere verandering, naast het nieuwe artwork, is gek genoeg dat de volgorde van twee nummers is veranderd. Als laatste zijn er nog twee exclusieve extra nummers aan toegevoegd. Meer argumenten voor het kopen van deze goede plaat zijn niet nodig.