After All  - Cult Of Sin

After All - Cult Of Sin

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Vera : Welke Belgische band heeft getoerd met iconen als Anthrax, King Diamond, Agent Steel en Exodus en mag dit jaar openen voor Testament en Forbidden? Dan spreken we over de Brugse thrash formatie After All. De mannen zijn al actief sinds 1988 en brengen nu hun zevende studioalbum uit, getiteld 'Cult Of Sin'. We kunnen met trots melden dat het nieuwe materiaal opgenomen is met alweer een erg befaamde producer. 'Cult Of Sin' kreeg namelijk zijn perfect geluid door samenwerking met Dan Swanö in de Unisound Studio in Örebro. Dit is een volgend feit om trots op te zijn.

Het album bevat met het indrukwekkende 'Another False Prophecy' de geschikte nieuwe openingstune voor live concerten. Dan worden we omver geblazen door 'My Own Sacrifice' en 'Scars Of My Actions'; twee energieke thrash bombardementen met vurig gitaarwerk van oprichters Dries Van Damme en Christophe Depree. Laten we echter zeker niet de rol van zanger Piet Foucroul onderschatten: met zijn ruw maar toch expressief stemgeluid maakt hij het plaatje compleet. 'Betrayed By The Gods' is iets trager en meer slepend, hierdoor heeft dit langere nummer een episch tintje en de fantastische gitaarsolo maakt het één van de hoogtepunten van 'Cult Of Sin'. Het is een kunst om heftige doorramnummers als 'Land Of Sin' en 'Embracing Eternity' toch nog zoveel melodie te geven! Maar deze twee krakers worden onderbroken door een kort beschouwend moment. 'Doomsday Elegy (2012)' is namelijk een kort stukje akoestische gitaar.

Het album eindigt met een drietal langere songs waarin After All bewijst ook meester te zijn in uitwaaierende gitaarklanken, stuwende ritmesecties en zelfs een Pink Floydiaans outro ('het acht minuten durende 'Release' is prachtig!). Als toemaatje is er nog een cover van Dio's 'Holy Diver' en deze klassieker wordt voortreffelijk geïnterpreteerd. Piet maakt een goede beurt nu hij deze uitdaging aanging (maar dat konden we vorig jaar op Graspop al vaststellen). Het toeren met grootheden smeedt ook vriendschapsbanden, vandaar dat we gastbijdragen op 'Cult Of Sin' vinden van niemand minder dan Juan Garcia en Bernie Versailles (Agent Steel), Andy LaRocque (King Diamond), Joey Vera (Armored Saint) en James Rivera (Helstar). Het zegt meer dan woorden over het respect dat de band geniet bij collega's. Een twintig minuten durende documentaire toont tot slot een greep uit de belevenissen van de sympathieke Bruggelingen.