Powerwolf - Bible Of The Beast

Powerwolf - Bible Of The Beast

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Mijn eerste confrontatie met Powerwolf was toen zij in september 2007 in het voorprogramma van Candlemass stonden. Powerwolf had toen net het tweede album 'Lupus Dei' uit. Nu is album numero drie gereed waarmee Powerwolf definitief wil gaan doorbreken. Of dit in Nederland gaat gebeuren betwijfel ik, maar bij onze oosterburen, waar Powerwolf vandaan komt, gaat dit zeker lukken. De vraag waarom ik twijfel of Powerwolf in Nederland iets kan betekenen, kan ik als volgt beredeneren:

Ten eerste is power metal niet de meest populaire vorm van metal in ons land en daarbij zal de wijze waarop Powerwolf het ten gehore brengt ook niet echt aanspreken. 'Bible of the Beast' staat namelijk vol hapklare brokken. Alle songs zijn opgebouwd uit clich├ęs die we al talloze keren gehoord hebben. De band maakt daarbij gebruik van de nodige bombast die zelfs kitscherig overkomt. Het is allemaal enorm catchy, de deuntjes zijn herkenbaar en de meezingfactor is enorm hoog. Dit laatste wordt natuurlijk erg aangedikt door de talloze koorpartijtjes die de cd kent. Wij, nuchtere Nederlanders, zitten daar natuurlijk helemaal niet op te wachten.

Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat we hier met een slechte cd te maken hebben, integendeel! Powerwolf heeft gewoon een slimme formule ter hand genomen waarmee ze het nodige succes zullen krijgen. Qua productie is er ook niets mis met deze plaat; het is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Overigens bevat de eerste gelimiteerde digipack een dvd met het optreden dat Powerwolf op Wacken Open Air gaf in 2008.