Prong - Power Of The Damn MIXXXer

Prong - Power Of The Damn MIXXXer

Label : AFM Records | Archiveer onder different metal

Wilmar : We schrijven jaren geleden, toen ik nog getrouwd was met de vleesgeworden nachtmerrie van de Belgische Straat en ik nog lijdend voorwerp was in een bijzonder ongezonde relatie, toen zat ik met onderwerp dezes eerste zin in Fame Music te luisteren naar een nieuw album van bandje X. Mijn toenmalige (v)echtgenote stond helemaal uit haar dak te gaan op muziek uit de koptelefoon twee stoelen naast mij. In Fame heb je van die wandjes waarin CD-cases zitten van het product wat je op dat moment aan het beluisteren bent, en ik zag daar de hoes van Fear Factory's 'Remanufacture'. Mijn ex hield rond die tijd alleen van Gerard Joling, Valensia, Robby Valentine en Elton John. Dus je kunt je voorstellen dat ik mij nogal verbaasde over haar enthousiasme, en jullie zullen je wel verbazen over wat de aantrekking geweest moet zijn tussen ons. Laat ik je eraan herinneren dat we gescheiden zijn.

Wat heeft dat in godsnaam met Prong te maken? Nou, 'Remanufacture' was het remix-album van 'Demanufacture', het tweede album van Fear Factory. Plus dat Tommy Victor en Burton C. Bell bandmaatjes zijn geweest in Ministry. Maar goed, ik heb meerdere remix albums gehoord, en ik ben niet zo'n voorstander daarvan. Nu wel. Want 'The Power Of The Damn MIXXXer' is het meest pakkende album dat ik tot op heden heb gehoord in 2009.

Het album laat ons remixen horen van de nummers van het laatste Prong album 'Power Of The Damager', een album dat ik niet beluisterd heb, maar dat hoog op de verlanglijst is komen te staan. De kracht van Prong zat hem altijd in de composities van Victor: bevreemdende gitaarriffs en melodielijnen die in hun benadering altijd ontzettend catchy klonken. Prong kon hitgevoelige muziek schrijven met alternatieve riffs. En ook op dit album hoor ik weer een paar juweeltjes voorbijkomen, voorzien van de karakteristieke Victor-vocalen en bijgestaan door twee nieuwelingen in de band. Maar de muziek die je hoort is Prong optima forma.

De remixen verhullen eigenlijk hoe de nummers oorspronkelijk geklonken zouden moeten hebben, maar sinds metal wat meer open van geest is geworden, is ook de kracht van de drumcomputer ontdekt, in plaats van alleen maar de aandacht te richten op het 'gemakzuchtige' van de drumcomputer. Drumcomputers kunnen immers onverstoorbaar doorhakken, waar levende drummers soms door vermoeidheid een steekje kunnen laten vallen. Sinds de invoering van triggers is het mogelijk om het geluid van levende drummers richting drumcomputer te laten gaan, de grootste kunst is een drumcomputer zo te programmeren dat het lijkt of je naar een echte drummer luistert. En de MIXXXers op dit album hebben dat dus niet gedaan. De drumcomputer is machinaal, het geeft de nummers dat extra stukje agressie, gecombineerd met de machinaal strakke riffs van Victor levert het een geluidsspektakel op die zijn weerga nog niet kent.

Kortom: dit is het eerste album waarvan ik zeker weet dat het in mijn jaarlijstje zal opduiken. Hou je van alternatieve metal en ben je niet vies van een beetje experimenteerdrift, dan staat 'Power Of The Damn MIXXXer' gewoon op jouw verlanglijst.