Dies Irae - The Sin War

Dies Irae - The Sin War

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Dennis : "Immolate”, Dies Irae's debuut album uit het tweede milleniumjaar was mijn eerste kennismaking met deze Poolse band rondom Mauser en Doc van Vader. Ondanks dat dit Mauser's eigen band was, klonk dit album erg naar Vader, maar kon mijns inziens niet aan een Vader album toppen. Met Novy (Devilyn/Behemoth) op zang klonk de band als een mix van Vader en Devilyn, wat op zich niet zo slecht is. Het Poolse Death Metal all-star team werd gecomplteerd door Hiro, afkomstig van de band Sceptic. Tof om te kunnen melden dat Dies Irae geen één-CD band is gebleven en inmiddels bij Metal Blade een contract heeft ondertekend voor vier albums. Ik denk dat Metal Blade hiermee wederom een flinke aanwinst voor hun rooster heeft binnengehaald. "Immolated” was een veelbelovend album, maar met het nieuwe album "The Sin War” heeft Dies Irae zich zelf weten te overtreffen. Het album begint met het angstaanjagende geluid van een luchtalarm. Zet je stereo op tien en ik garandeer je dat je buren komen kijken wat er aan de hand is. Prachtig intro, heel doeltreffend! Het eerste wat gelijk opvalt in het eerste nummer is de vette productie, welke vergelijkbaar is met de krachtige producties van de laatste Vader albums. Niet alleen de productie klinkt als Vader, maar ook de muziek zelf. Ontzettend vette riffs, stuwend drumwerk van Doc en huilende gitaarsolo's. Het grootste verschil is eigenlijk de zang, welke een stuk anders klinkt dan die van Peter. En toch geef ik de voorkeur om hier Peter's stem te horen, maarja, dan zou het helemaal een Vader album zijn. Ook de solo's zijn anders, iets avontuurlijker als je het mij vraagt. Toch kan ik niet echt volgen waarom Mauser en Doc in hun tweede band bijna dezelfde muziek spelen als in hun hoofdband. Misschien moet ik me er maar niet te druk om maken en gewoon van de muziek genieten, want "The Sin War” is een ontzettend vet Death Metal album. Het beste Death Metal album sinds Vader's laatste wapenfeit "Revelations”.