Fairyland - Score To A New Beginning

Fairyland - Score To A New Beginning

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Voor de derde en tevens laatste plaat in de 'Osyrhia' trilogie 'Score To A New Beginning' heeft de muzikale meester alle muziek zelf gecomponeerd. Behalve de toetsen en de akoestische gitaren heeft Philippe gastmuzikanten getrokken. Helaas bevatten mijn zowel infovelletje als de band's website geen informatie over welke muzikanten mee hebben geholpen en moet ik u alle namen, behalve Serenity zanger Georg Neuhauser, voorlopig schuldig blijven.

Gelukkig heeft het hele gedoe met de line-up geen gevolgen gehad voor de muzikale richting. 'Score To A New Beginning' is dan ook een logisch vervolg op de voorgaande platen. De symfonische power metal is echter sterker en nog meer bombastisch dan voorheen en het is duidelijk hoorbaar dat de muziek met ziel en liefde is geschreven. Met een toetsenist als hoofdcomponist is het natuurlijk niet vreemd dat vooral de keyboards een grote rol spelen. Maar dat is geen moment vervelend. Integendeel zelfs, want Philippe komt op deze plaat met nog spannender en orkestrale toetsenpartijen en geeft de muziek een magische en theatrale sfeer mee. Gelukkig geeft hij ook de gitaren genoeg ruimte en kunnen we rekenen op mooie solo's.

Zoals u in mijn review van 'The Fall Of An Empire' kunt lezen was ik ook erg gesteld op de zang en stemgeluid van Max Lecreqc (ex-Magic Kingdom) en geef toe dat ik zijn vertrek in eerste instantie betreurde. Maar na het horen van deze plaat mis ik hem geen moment. Dankzij het inschakelen van verschillende zangers klinkt de plaat nog afwisselender. Hoewel ik geen idee heb welke dames en heren hier aan het werk zijn, kan ik u wel garanderen dat de vocale prestaties simpelweg uitstekend zijn. Dat samen met fantastische song writing, muzikaal vakmanschap en een geweldige productie verveelt de plaat dan ook geen seconde en blijft zelfs na vele luisterbeurten kaarsrecht overeind. Met Rhapsody (Of Fire) momenteel op zijn gat lijkt het erop dat deze genre een nieuwe leider gaat krijgen, want dit is zonder twijfel een van de beste symfonische power metalplaten van de afgelopen jaren.

Sloot ik mijn review van 'The Fall Of An Empire' met de woorden "Fans van symfonische, bombastische en melodieuze power metal moeten deze CD eens gaan beluisteren., kan ik nu gerust zeggen dat de fans 'Score New Beginning' blind kunnen aanschaffen.