Daylight Dies - No Reply

Daylight Dies - No Reply

Label : Relapse | Archiveer onder

StompBoss : 'No Reply' is de debuut cd van de uit North Carolina afkomstige band Daylight Dies. Dit Amerikaanse viertal speelt melodieuze doom/death metal die ergens doet denken aan het wat eerdere werk van Katatonia en het wat latere werk van Amorphis. Als doom liefhebber was ik natuurlijk zeer benieuwd hoe deze voor mij onbekende band zou klinken, dus laatje open en hop de cd erin.

Daylight Dies onstond in 1996 als een project van Barre Gambling (gitaar) en Jesse Haff (drums). Na enkele rehearsel tapes samen te hebben gemaakt werd in 1997 Guthrie Iddings als zanger bij de band gevoegd. Dit drietal bracht de bands eerste officiële demo "Idle" uit die goed ontvangen werd in de lokale scène. In 2000 werd bassist Egan O'Rouke toegevoegd en was de line-up compleet. De band nam toen een 2 nummer demo op die alleen aan labels werd verstuurd en dit leidde ertoe dat de band in 2001 door Relapse benaderd werd voor een platendeal. Nadat de band getekend had begonnen ze met het schrijven van songs voor hun debuut cd welke in 2002 werd opgenomen en eind september van dat zelfde jaar werd uitgebracht.

'No Reply' bevat in totaal 9 nummers. Op het zeer mooie instrumentale "Back In The World" na zijn het allemaal vrij lange nummers variërend in lengte van 6 tot ruim 8 minuten. Ondanks dat de nummers soms wel wat weg hebben van Katatonia en bands als Amorphis heeft de band toch zeker een eigen stijl. De nummers variëren van langzaam tot mid-tempo en worden niet saai ondanks de lengte van sommige nummers. Breaks met cleane tokkel stukken mooie lange trage solo's en af en toe een vertraging zorgen voor veel variatie in de nummers. Het gitaar geluid van Barre Gambling doet me denken aan Paradise Lost van rond de Shades of God periode en zorgen samen met de vrij rauwe strot van Guthrie Iddings dat de nummers iets tragisch hebben maar tegelijk ook iets heel moois iets wat emoties in je los maakt. Iets wat wel goed bij Doom metal past vind ik. Maar wat ik zo vet vind aan deze cd's zijn de breaks en overgangen.... Dit viertal grossiert echt in super mooie breaks en overgangen met cleane stukken en langzame melodieuze stukken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het nummer "Hollow Hands" of "Four Corners" Het mooiste nummer van deze cd vind ik persoonlijk "In the Silence". Dit nummer bouwt rustig op en heeft een aantal zwaar vette breaks, en Barre Gambling zet een aantal prachtige gevoelige solo's neer en laat zien als gitarist toch wel een potje te kunnen spelen. De productie op No Reply is ook zwaar in orde....prima geluid geen rare fratsen en de sfeer komt over zoals de band die bedoeld heeft.

Daylight Dies heeft met deze cd een prima debuut afgeleverd vol sfeer variatie en met een prima geluid. Ik denk dat dit zeker wel een aantal mensen zal aanspreken...zeker mensen die van het eerdere werk van Katatonia houden maar ik denk dat de meeste doom fans deze cd wel kunnen pruimen. Maar ook andere liefhebbers van sfeervolle muziek zou ik deze cd zeker aanraden. Ben benieuwd of deze band zich ook nog live gaat vertonen in Europa later dit jaar of begin volgend jaar. Is dan toch zeker wel een concertbezoekje waard dacht ik zo....