Bloodbound - Tabula Rasa

Bloodbound - Tabula Rasa

Label : Blistering Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Street Talk toetsenist Fredrik Bergh is sinds 2006 ook actief met zijn heavy metal band Bloodbound en bracht eerder met 'Nosferatu' en 'Book Of The Dead' twee prachtplaten uit. Op deze derde plaat is wederom het een en ander veranderd in de bezetting. De belangrijkste hiervan is de terugkeer van originele zanger Urban Breed (ex-Tad Morose, Pyramaze).

Een zoektochtje op het internet heeft me geleerd dat een van de betekenissen van de term "Tabula Rasa” is een nieuwe start en wanneer je de plaat beluistert, hoor je dat deze titel niet willekeurig is gekozen. Ten eerste heeft de band zijn contract met Metal Heaven beëindigd en een nieuwe deal getekend met de eveneens Zweedse Blistering Records. Ten tweede heeft men ook muzikaal de zaken heel anders aangepakt.

De plaat klinkt over het algemeen minder traditioneel dan zijn voorgangers en er is duidelijk gekozen voor een modernere aanpak. Als je de drie albums naast elkaar legt hoor je duidelijk dat men op 'Tabula Rasa' behoorlijk wat gas terugneemt en zich vooral richt op technische spel en moderne riffs. De snelle gitaren hebben plaats moeten maken voor zware riffs en vele breaks, waarmee de band "Zweedser” klinkt dan voorheen. De songstructuren klinken behoorlijk doordacht en de muzikale puzzel is zorgvuldig in elkaar gezet. Bovendien heeft Urban Breed door deze aanpak veel meer ruimte gekregen en zet een fantastische prestatie neer. De plaat is dan ook minder toegankelijk en heeft meer tijd nodig om te groeien. Bij de voorgaande albums kon je over het algemeen het verstand op nul zetten en lekker rocken. 'Tabula Rasa' daarentegen is een album geworden waar je echt voor moet gaan zitten en aandachtiger moet luisteren om de alles te kunnen plaatsten. Ook tekstueel heeft men zich op andere zaken gestort dan de clichématig thema's van de voorgaande albums. De term "Tabula Rasa” komt vooral vanuit de psychologische en staat voor zoiets als het bestuderen van menselijk gedrag en dat is precies waarover de teksten handelen.

Puur muzikaal en technisch gezien is 'Tabula Rasa' Bloodboud's beste album tot op heden. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de traditionele aanpak van de eerste twee platen en met name 'Nosferatu'. Dat neemt echter niet weg dat 'Tabula Rasa' een kwalitatief hoogwaardig power metal album is geworden en eentje die het zeker verdiend om gehoord te worden.