Arnion - Fallen Like Rain

Arnion - Fallen Like Rain

Label : Retroactive Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Martin : Inspiratieloze releases leiden vaak to ongeïnspireerde reviews. Aangezien dit debuut van thrashers Arnion uit Brazilië zeker inspiratieloos is, heb ik maar besloten het leven wat interessanter te maken door het format om te gooien. De hieronder te lezen recensie bestaat uit welgeteld één zin, gevolgd door een verregaande analyse van die ene zin. Daar gaan we:

"Dyslectische Brazilianen doen onsuccesvolle poging tot het bekeren van mensen tot het Christendom door middel van flauwe, indentiteitloze thrash metal."

En dan nu de analyse: "dyslectische Brazilianen": Het is niet gek voor een band, die afkomstig is uit een land waar het correct spreken van de Engelse taal niet algemeen is, om moeite te hebben op dit vlak, maar mijns inziens had Arnion kunnen kiezen uit een tweetal opties: ofwel je laat je teksten corrigeren door iemand die wel Engels kan of je houdt het gewoon op Portugees. In plaats hiervan krijgt men op 'Fallen Like Rain' echter kromme, simplistische teksten vol basale taalfouten voorgeschoteld. Alsof dat niet erg genoeg is, heeft de vocalist ook nog eens uitzonderlijk vreemde opvattingen over de uitspraak. "Human Ollokaust" zegt wel genoeg.

"doen onsuccesvolle poging": Dit spreekt geheel voor zichzelf. Niets aan deze release maakt een blijvende indruk, misschien met uitzondering van bovengenoemde uitspraakproblemen.

"tot het bekeren van mensen tot het Christendom": In tegenstelling tot Municipal Waste, die een song genaamd 'The Thrashing Of The Christ' hebben, thrashen deze vier Brazilianen daadwerkelijk voor Christus! Hoe cryptisch de teksten bij tijd en wijlen ook mogen zijn, dat ze religieus geënt zijn en ons oproepen tot "search god while you can" is overduidelijk. 'Get Ready For War' bevat zowaar een bijbelcitaat. Alsof dit alles nog niet duidelijk genoeg was, wordt de Heer ook nog eens zo'n 777 keer genoemd in de dankwoorden. Het is mij een volledig raadsel hoe zulk agressieve muziek als thrash metal kan dienen als een marketinginstrument voor god. In ieder geval ondermijnt dit elke artistieke geloofwaardigheid. Mocht iemand zich hierdoor beledigd voelen, bedenk dan hoe het zou zijn als jouw gemiddelde dorpspriester zou proberen auto's te verkopen tijdens zijn preek...

"door middel van flauwe, indentiteitloze thrash metal": Iedereen weet dat de kwaliteit van een thrash metal album gemeten kan worden aan het aantal langzame nummers. Niemand kan iets met dit soort nummers, dat enkel als doel heeft om de monotonie van een album te doorbreken, en dus is het geen goed idee om er meer dan twee of drie te hebben. Arnion heeft dit principe omgekeerd door slechts twee of drie snelle nummers op 'Fallen Like Rain' te zetten. Dit is op zich al een beroerd idee, maar omdat er aan de elf nummers van dit album ook nog eens zeven demonummers, die allemaal precies hetzelfde klinken, zijn toegevoegd, voelt het luisteren naar deze CD als eindeloos lijden. Niet dat de heren hun instrumenten niet kunnen bespelen; met de effectieve productie, het strakke spel en de solide songwriting zijn in feite niets mis, maar echt geen enkele riff maakt ook maar enige indruk, waardoor de plaat nooit meer kan zijn dan onschuldige achtergrondmuziek.