Ripper - The Dead Have Rizen

Ripper - The Dead Have Rizen

Label : Black Widow | Archiveer onder heavy / power metal

Frank V. : Na zo een kwart eeuw komt deze Texaanse band met de tweede CD, inderdaad een hele lange tijd. En de tijden zijn ondertussen nogal veranderd maar daarover later meer. De band bracht in 1986 hun eerste plaat ´And The Dead Shall Rise´ uit en een klein jaar later werkte men aan de opvolger maar die zag destijds nooit het levenslicht. Na zo´n twintig jaar nam het Italiaanse Black Widow Records het initiatief om de eerste langspeelplaat opnieuw uit te brengen. Snel kwam er bij origineel bandlid Rob Graves het idee om de opnames die destijds nooit uitgebracht waren opnieuw op te nemen en alsnog uit te brengen. En ziehier het resultaat.

De band musiceert in een typische ouderwetse heavy metal stijl, denk daarbij aan Judas Priest en Ozzy Osbourne, en men heeft zichzelf getypeerd als horror metal, dit is met name terug te horen aan de onderliggende keyboards die inderdaad een prima sfeertje geven. De zanger heeft een stem ergens tussen Ozzy Osbourne en Peter Steele in, met een wel heel erg nasaal geluid. De CD start met een prima intro, waarna de stamper ´Hemicidal´ wordt ingezet, de keyboards geven al meteen de extra dimensie. Helaas gaat de CD een beetje verder in een traag en eentonig tempo, veel afwisseling is er niet te vinden. De beste nummers zijn ´66 Angel Eyez´ en ´Love Me To Death´. Ook vinden we het gebruikelijke instrumentaaltje (´The Tall Man´) en ook een cover ontbreekt niet (de Kiss klassieker ´God Of Thunder´). Moeten we daar blij mee zijn? Nou niet echt, het voegt namelijk niets aan het origineel toe.

Al met al een doorsnee product waarmee wordt aangetoond dat niet alles uit het verleden ongenuanceerd in de tegenwoordige tijd verplaatst kan worden. Soms moet je toch moderniseren om het zo te zeggen, en dat is deze band zeker niet gelukt.