Hatebreed - For The Lions

Hatebreed - For The Lions

Label : | Archiveer onder metalcore

Thijs : Als een band een coveralbum maakt, is het natuurlijk interessant om te zien welke covers erop staan. Een grote band als Hatebreed kan op deze manier zijn invloeden duidelijk maken en daarmee nieuw ingestroomde fans de roots van hun muziek laten proeven.

Persoonlijk vind ik Hatebreed trouwens een vrij eentonige band, met als achilleshiel de zang van Jamey Jasta (al moet ik hierbij opmerken dat ik 'Satisfaction Is The Death Of Desire' als een moderne klassieker beschouw). Toen ik de tracklist zag, was ik benieuwd of ze dat stigma op deze CD van zich af zouden kunnen schudden. De covers zijn erg gevarieerd, dus waarom niet? De keuzes zijn niet erg verrassend, op misschien Suicidal Tendencies en Bad Brains na. Van 'Ghosts Of War' (Slayer), 'Life Is Pain' (Merauder) en 'Refuse-Resist' (Sepultura) kun je immers wel inschatten hoe dat zal klinken. Toch zijn er ook nummers waarbij dat moeilijker wordt, zoals 'It's The Limit' (Cro-Mags) of 'Supertouch Shitfit' (Bad Brains). Zijn de vocalen van Jamey Jasta niet te eentonig en beperkt voor deze nummers?

Hatebreed heeft in ieder geval niet voor de gemakkelijke weg gekozen. Een album vol met klassiekers, die vaak in de origniele versie een karakteristiek geluid hebben, al jaren bekend zijn bij de fans en met een keur aan legendarische zangers die gecombineerd zonder twijfel veelzijdiger zijn dan Jasta (denk alleen al aan HR, Mike Judge en John Brannon). Maar Jasta slaat zich zeer aardig door deze plaat heen. Op 'Escape' klinkt hij zowaar als James Hetfield en in 'It's The Limit' zitten aardige uithalen. 'All I Had I gave' van Crowbar is hem op het lijf geschreven. Dat 'Supertouch Shitfit' niet het sterkste nummer van de cd is vergeven we de band maar. Het is sowieso moeilijker gebleken om die onnavolgbare 'swing' van de Bad Brains te pakken te krijgen.

Ik ben er nog niet uit of het een verdienste is of juist de zwakke plek van 'For The Lions', maar deze schijf kent geen daadwerkelijke uitschieters. Zowel in positieve als negatieve zin. De cd klinkt zelfs bijna als een geheel. Het mooiste aan 'For The Lions' is dat het Hatebreed-fans die niet bekend zijn met de roots van hardcore en metal hiermee in aanraking gebracht worden. Hopelijk zijn er mensen die de originele versies van hun favoriete nummers gaan opzoeken en zo wellicht steeds verder verstrikt raken in het web van de hardcore en metal. Voor degenen die de originelen al kennen is het leuk om een keer te horen hoe Hatebreed het er vanaf brengt, maar meer ook niet.