Celesty - Vendetta

Celesty - Vendetta

Label : Spinefarm | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Al elf jaar lang beweegt de Finse band Celesty zich voort in het landschap dat ze zelf Epische Symphonische Power Metal noemen. Het geluid van deze mannen is te vergelijken met groepjes zoals Rhapsody, Sonata Arctica en Heavenly, al probeerden ze op hun vorige plaat 'Mortal Mind Creation' (2006) zichzelf te ontdoen van die last en een eigen weg in te slaan die unieker was. Dat geluid kon ik zeker wel waarderen en ik hoopte dan ook dat hun nieuwe schijf 'Vendetta' in die stijl verder zou borduren.

Toch krijg ik sterk het gevoel dat het geluid van de vorige plaat niet datgene was wat de band voor ogen had en zijn ze nu teruggekeerd bij hun oorspronkelijke sound. Ook jammer is het feit dat ik tegenwoordig niet meer zo gek ben op deze vorm van bombastische metal met al die koren en orkesten. Dus nu Celesty hun oude sound weer heeft opgepakt kan ik niet meer zoveel met zo'n plaatwerkje van die mannen. Ik heb sterk het gevoel dat ik alles wat deze groep mij nu voorschotelt al eens eerder, waar dan ook, heb gehoord. Drie of vier jaar geleden zou ik best nog wel onder de indruk zijn geweest van deze muziek, ofschoon er nergens een moment op de schijf voorbijkomt die me nu maar een moment met een open mond laat staan. Het steekt allemaal echt niet slecht in elkaar maar een echte vonk springt niet over. In de bio valt nog te lezen: "Vendetta is een klassieker in wording die de naam Celesty over de lippen van alle metal fans in deze wereld zal doen gaan. Horen is geloven!” Nou sorry jongens, dat moet ik nog eens zien gebeuren!