Nahemah - A New Constellation

Nahemah - A New Constellation

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Deze Spaanse helden met Scandinavisch bloed (op muzikaal vlak dan toch) raakten mij op het vorige album 'The Second Philosophy' onverwacht hard met hun mix van nieuwerwetse Enslaved, Opeth, en Cult Of Luna. Alle ogen zijn dan ook gericht op de opvolger, die toch minstens het werk van de genoemde Noordelijke collegae zou moeten gaan benaderen. Of dit Nahemah gelukt is hangt sterk af van je tolerantie voor elektronische piano deuntjes.

Zelf kan ik er slecht tegen, de zogenaamd gevoelige keyboard partijen in nummers als 'Absynthe' die de anders zo duistere muziek een vieze HIM-achtige uitstraling meegeven, en - ik weet het - dat is ook Scandinavisch, maar toch wel van een compleet andere categorie dan de eerder genoemden. Nu zul je denken dat het hier om een klein detail gaat dat een complete beoordeling toch niet mag beïnvloeden, maar als iets gaat knagen en het uiteindelijke luisterplezier in de weg gaat staan kan ik het niet meer los zien van de verdere -overigens weer bovengemiddelde- muziek. Nahemah is iets meer richting Enslaved gaan zitten qua geluid, en de band heeft duidelijk voor een eigen, volgepropt en dichtgesmeerd geluid gekozen, waar op het vorige album toch meer afwisseling te horen was. Het maakt 'A New Constellation' misschien een originelere, maar toch geen betere plaat. Persoonlijk sta ik enorm dubbel tegenover deze plaat, maar neig naar het negatieve. De emo-pianootjes, het "eighties-saxofoontje” en songtitels als 'The Perfect Depth Of The Mermaids' zorgen samen met de belachelijke live outfits van de heren voor een vieze smaak in de mond die al het goeds dat Nahemah brengt niet meer weg kan spoelen. Jammer.