Impending Doom - The Serpent Servant

Impending Doom - The Serpent Servant

Label : Facedown Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Michiel B. : Van het debuut 'Nailed. Dead. Risen.' waren zowel ondergetekende als ons immense Lords-archief niet op de hoogte maar met dit album zette de Californische band Impending Doom zich in september 2007 reeds op de death core wereldkaart. Nu ben ik van dat specifieke genre niet uitgesproken kapot (U herinnert zich wellicht nog mijn relaas naar aanleiding van de show van Black Dahlia Murder en Job For A Cowboy een tijdje geleden) maar op cd ligt dit toch net iets anders. Amper anderhalf jaar na het debuut komt Impending Doom met de opvolger: 'The Serpent Servant'.

Na een aanloop van een minuut knalt het album er meteen goed op met het titelnummer. Goedemorgen, die zit! De bruutheid van death metal wordt door de in B gestemde gitaren voortreffelijk gemixt met loeistrakke Gojira-grooves en overheerlijke blastbeats en dat zo nu en dan afgewisseld met wat rustigere passages maar lang duren die nooit lang. De kracht en energie spatten mede dankzij een blubbervette productie uit mijn speakers met het nummer 'When I Speak' als beste voorbeeld (wat een blastbeats!). Zolang er dermate sterke albums als 'The Serpent Servant' afgeleverd blijven worden zal de death core zich met gemak ontdoen van het stempel van "tijdelijke fase” en binnen niet al te lang een volwaardig subgenre worden van de death metal.

Bijzonder detail om te vermelden is dat ondanks dat je dat door de muziek niet zou verwachten dit hele album in het teken staat van het christelijke geloof. Zowel de albumtitel, de teksten, de dankwoorden van de bandleden en ik vermoed ook de bandnaam hebben hier allemaal betrekking op. Ik ben zelf al een jaar of twintig niet kerkelijk meer maar als er in de kerken de muziek van Impending Doom of bijvoorbeeld die van Theocracy gedraaid zouden gaan worden dan neem ik wellicht wel weer eens een kijkje daar.