Daath - The Concealers

Daath - The Concealers

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : En van de meest verfrissende nieuwe metal acts van 2007 was voor mij zeker Daath. Ontdekt en verspreid door Roadrunner was de mix van vlijmscherpe death metalriffs, industrieel drumwerk en zelfs dance invloeden op 'The Hinderers' een verademing tussen alle metalcore en thrash revival groeperingen van die tijd. Nu twee jaar later is het tijd voor het vervolg en rijst de vraag of men het spook van de sophomore slump heeft kunnen vermijden.

Roadrunner lijkt alvast voor een deel het vertrouwen opgezegd te hebben: hoewel Daath deels nog daar onder contract staat, mag Century Media de promotie doen en de band huisvesten. Een beetje een schimmige constructie als je het mij vraagt. Maar voor een deel is dit, helaas, toch terecht. Het materiaal op 'The Concealers' is wat eenvormiger geworden en in vergelijking met het debuut is er sprake van meer filler en minder killer.

Positieve uitschieters zijn echter het van ziedende Dimmu riffs voorziene 'Translucent Potency', de knallende, tegendraads melodieuze afsluiter 'Incestuous Amplification', het vage ambient/dance meets death metal experiment 'Duststorm'/'.. of Poisoned Sorrows' en de aanstekelijke stamper 'Self-corruption Manifesto'. Iets anders wat wel opvalt is de veel spannendere interactie tussen de twee gitaristen: vooral op melodieus en soleergebied valt er meer te genieten. Ook de nieuwe zanger Sean Z past beter bij de band met zijn minder brallerige voordracht.

Al met al levert Daath een ietwat wisselvallige schijf af. Het eigen geluid is daar en verder ontwikkeld, maar slechts de helft van de plaat heeft hier voorlopig van geprofiteerd. De andere helft heeft zijn momenten en stampt lekker door, maar dit zal wel beter moeten op het volgende album.