Cauldron - Chained to the Nite

Cauldron - Chained to the Nite

Label : Earache | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Het was al een tijdje duidelijk dat rechtdoorzee heavy metal populairder aan het worden is. Redelijk veel nieuwe bands hebben inmiddels albums uitgebracht via voornamelijk de kleine, independent maar zeer fanatieke labels. De grotere labels hebben het nu ook in de gaten en tekenen nu ook bands bij de vleet omdat er schijnbaar geld te verdienen is. Ik kan het ze niet kwalijk nemen want geld verdienen is toch het belangrijkste doel van een groot label, toch?

Maar goed, het Canadese Cauldron is opgepikt door Earache en 'Chained to the Nite' is hun debuut full-length. 'Chained to the Nite' is het logische vervolg op de eerder verschenen EP 'Into The Cauldron' en ook hier horen we catchy heavy metal, gespeeld door de drie heren. Deze keer hebben ze opgenomen met Neil Kernon, die fantastisch werk heeft afgeleverd. Het album klinkt alsof het ergens in het begin van de jaren tachtig is opgenomen maar dan met modernere opnamentechnieken. Het donderende geluid van de basgitaar is geweldig en ook de solo's komen erg goed uit de verf.
Muzikaal kun je horen dat Cauldron hun invloeden zoekt in de jaren tachtig, of dat nou NWOHM, US metal of vroege glam is. Luister maar eens naar 'Chains around Heaven' waar je een vette Mtley Cre en Ratt invloed hoort. Die bands waren destijds ook aardig benvloed door Judas Priest, dus echt raar is het allemaal niet.

Je kunt de discussie aangaan of het tekstueel allemaal erg intelligent overkomt, maar bij Cauldron doet de tekstuele inhoud eigenlijk niet ter zake. Deze gasten willen slechts entertainen en heb je diepzinnige teksten nodig als je een biertje aan het drinken bent en headbangt op de klanken van 'Chained to the Nite'?