Wolves In The Throne Room - Black Cascade

Label : Southern Lord | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Wolves In The Throne Room: deze Amerikaanse band lijkt de laatste tijd wel een hype te worden, waarbij ook nog eens veelvuldig wordt verwezen naar de, voor deze scene, alternatieve levenswijze van dit viertal. Levend in een soort van commune, en als het over politiek gaat tonen ze een meer progressieve visie, daar waar de meeste bands meestal rechts van het politieke spectrum wordt geplaatst, zij het dat 90% dat amper meent en meer ziet als typische black metal humor. Maar goed, soms zijn die hypes niet op de muziek gericht en meer op de afwijkende aspecten, en dat vind ik zonde. Immers, je koopt een CD en de enige invloed die dat heeft is op de relatie met je buren, en niet op de maatschappij. Is de hype dan terecht vraag je je af als serieus platenkoper? Ja is het antwoord als je het mij vraagt.

Natuurlijk wijkt Wolves In The Throne Room af van de middenmaat: ze zitten immers bij Southern Lord, een eigenzinnig kwaliteitslabel waarvan de releases over het algemeen gekenmerkt worden door goede nummers in een duistere, passende productie: wat dat betreft past Wolves In The Throne Room geheel in dit plaatje. Het album beslaat slechts vier nummers, maar duurt wel bijna vijftig minuten: om dan van begin tot eind te blijven boeien is een hele prestatie, en dat lukt de band op dit 'Black Cascade'. De naam doet enigszins Brits aan, en dat geldt in zekere zin ook wel voor het geluid. Mede door de zang doet het me af en toe denken aan de pure, oude metalsound van een band als Cradle Of Filth, maar aan de andere kant zijn ze compositorisch net zo sterk en afwijkend als het eveneens Amerikaanse Nachtmystium. Het knappe is dat de band niet verzandt in vreemde ambient passages die als los zand aan elkaar hangen, maar nummers die gewoon voluit gaan, al staan de nummers bol van de tempowisselingen (maar ja, dat is logisch bij een speelduur van meer dan tien minuten per song).

Sterke productie, met toch een redelijk eigen geluid, verpakt in een mooie duistere sfeer. Ja, de hype rond deze band is toch wel terecht en daarom ook een score die toont dat de band duidelijk meer biedt dan het gemiddelde in de scene. Als je afkerig bent van bands die opeens veel aandacht krijgen wil ik je verzoeken toch even dit Wolves In The Throne Room te beluisteren, want 'Black Cascade' is gewoon een sterke plaat die bij mij zeker tot de favorieten van 2009 zal gaan behoren: dat moet genoeg zeggen!