Hellsaw - Cold

Hellsaw - Cold

Label : Massacre | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Black metal uit Oostenrijk; dan hoor je het meest Abigor genoemd worden. Welnu, zonder te veel op de feiten vooruit te willen lopen, denk ik toch dat het met dit 'Cold' Hellsaw moet lukken om even vaak genoemd te worden, want het derde album dat deze helse jodelaars - onstaan uit de band Sanguis - uitbrengen is een album waar de band zeker trots op mag zijn!

De muziek is natuurlijk typisch black, maar toch weet Hellsaw er redelijk een eigen, zij het niet vernieuwende draai, aan te geven. Steekwoorden om Hellsaw te begrijpen zijn een geluid dat haar roots wellicht vindt in de oude Immortal (eerste twee platen) wegens de combinatie van duisternis en groove, en een band die niet alleen uitblinkt in tempowisselingen, maar deze ook zeer goed in de muziek weet in te bouwen zonder dat je het gevoel krijgt naar een aaneengeplakte plaat te luisteren: de composities staan voorop! Hellsaw weet op dit derde album een mix te brengen die zowel voor de old school fans acceptabel is (met een stem van Aries die doet denken aan krijsers als Vikerness en Akhenaten) maar toch ook een moderne productie heeft en bovendien meer is dan een slaafse navolging van de geluiden die hun oorsprong in Noorwegen en Zweden hebben. Zoals gezegd zijn vooral de tempowisselingen opvallend: soms verwacht, maar soms slaat het tempo ook compleet onverwacht om, zonder dat dit het karakter van de desbetreffende song verandert.

'Cold' is dus een aanra(n)der voor mensen die van rauwe, maar toch technisch goed verzorgde black metal houden met een prima productie. Verwacht dus geen ruysch ende waerlijck euvele keldergeluiden die geproduceerd zouden kunnen zijn in de kelder van meneer Fritzl, en laat je ook niet afschrikken door het label black metal. Okay, Hellsaw voegt niets nieuws toe aan het genre, maar ze brengen het wel op een verfrissende en overtuigende manier, en daarom krijgt de plaat onderstaande waardering.