White Skull - Forever Fight

White Skull - Forever Fight

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Drie jaar na de laatste plaat 'The Ring Of The Ancients' komt White Skull met de opvolger. In tussentijd heeft men een aantal bezettingswisselingen ondergaan en de belangrijkste daarvan is het vertrek van zanger Gustavo Gabarro. In hun zoektocht naar een vervanger heeft men besloten om terug te gaan naar hun originele samenstelling; met een zangeres aan het front en die is gevonden in Elisa "Over De Palma.

Met Elisa op zang is de band niet alleen qua samenstelling, maar ook muzikaal enigszins teruggegaan naar hun roots. Daarmee bedoel ik vooral dat het album melodieuzer en meer symfonisch is uitgevallen dan wat men vanaf 'The Dark Age' liet horen en ik moet zeggen dat het mij allemaal stukken beter bevalt dan wat de band met Gabarro heeft uitgebracht. Hoewel ik de snellere benadering van de laatste plaat erg prettig vond, was ik niet zo weg van Gabbaro's stem. Op 'Forever Fight' mag men dan wel iets melodieuzer klinken, maar dat betekent niet dat de band ineens soft is geworden. Gelijk na de intro laat men met 'Escape' krachtige power metal horen met sfeervolle keyboards, snelle gitaren en strakke riffs. Elisa's stem past daar perfect bij. Haar stem is vrouwelijker dan voormalige zangeres Ferderica, maar is geenszins minder krachtig. Deze dame kan zich namelijk meten aan de stoere kan metaldiva Doro. Bovendien hebben haar prestaties dezelfde zelfvertrouwde uitstraling en overtuigingskracht. Hoewel deze dame behoorlijk agressief en opgefokt kan overkomen in de snelle stukken, laat ze in een nummer zoals 'Boudica's Speech' ook haar gevoelige kant zien. Ik denk ook dat ze veel meer in huis heeft dan wat zij op deze plaat laat horen, maar wellicht komt zij op de volgende albums beter tot haar recht.

In vergelijking met de voorgaande platen klinken de nummers meer pakkend en blijven langer hangen. Verwacht echter geen grensverleggende metal of enige poging tot vernieuwing, want dit is simpelweg power metal met alles wat daarbij hoort. Dat maakt de plaat echter niet minder plezierig om er naar te luisteren en fans van sfeervolle, symfonische en orkestrale heavy metal kunnen deze cd gerust in huis halen.