Lacuna Coil - Shallow Life

Lacuna Coil - Shallow Life

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Na de DVD 'Visual Karma (Body, Mind And Soul)' en een Europese tournee met Bullet For My Valentine eind vorig jaar, focust Lacuna Coil zich op nieuw werk. Op 20 april ligt 'Shallow Life' in de winkels. Dit vijfde studioalbum van de populairste Italiaanse band werd opgenomen over de grote plas, meer bepaald in de NGR Studios in Los Angeles met Don Gilmore achter de knoppen. De band is erg bekend in de Verenigde Staten en het is dan ook niet verwonderlijk dat men na de promotiewerken al vlug de koffers zal pakken voor een nieuwe Amerikaanse tournee, ditmaal met Disturbed, Killswitch Engage en Chimaira. U ziet, allemaal moderne heavy bands die het goed doen bij de jeugd. Lacuna Coil is dan ook een band wiens succes niet alleen in een klein subsegment van het metalgebeuren te signaleren is.

Ik zou zelfs zeggen dat dit album vrij poppy is. Goed, we horen wel nu en dan hardere gitaren (geen nu metal invloeden meer), maar die houden meteen de adem in wanneer de tijd voor de zang aanbreekt. Zoals gewoonlijk wordt deze zang netjes verdeeld tussen Cristina Scabbia en Andrea Ferro. Bij de mannelijke zang heb ik altijd een Paradise Lost gevoel, de stem van Andrea lijkt immers wel een beetje op die van Nick Holmes tijdens de minder harde platen. We vinden twaalf compacte en toegankelijke songs op dit album waarmee Lacuna Coil waarschijnlijk wel verder zal doorbreken naar een mainstream publiek. Het publiek dat ook Evanescence en Within Temptation in de armen sluit en dat zijn er dus nogal wat.

Als luistertips - meteen voor mij de beste songs - vermeld ik 'Underdog', 'Unchained' en de single 'Spellbound' omdat daar erg mooi gitaarwerk in komt in de vorm van een solo. Met 'Wide Awake' en het titelnummer hebben we twee gevoelige balladesque nummers. In enkele songs horen we wat moderne synthesizereffecten, maar het is toch vooral de zang die de aandacht trekt op dit verdienstelijke maar een beetje veilige Lacuna Coil album.