My Dying Bride - For Lies I Sire

My Dying Bride - For Lies I Sire

Label : Peaceville | Archiveer onder doom metal

Vera : Ik sluit me even af van de wereld, want dit is belangrijk voor me. Ooit (eind 1992) beluisterde ik 'Turn Loose The Swans' en besefte meteen dat dit iets uitzonderlijk was. De muzikale translatie van mijn weemoedige ziel. Dit is niet anders op 'For Lies I Sire', het tiende studioalbum van de opperste Yorkshire doom band My Dying Bride. Trouw gebleven aan de ultieme melancholie laat dit album toch weer enkele markante ontwikkelingen horen. Avontuurlijke nuances blijven nimmer uit en ook ditmaal ben ik aangenaam verrast door een aantal punten.

Hebben we daar bijvoorbeeld de terugkeer van de viool. In een grijs verleden gestreeld door Martin Powell, nu bleek nieuwe toetseniste Katie Stone nog andere pijlen op haar boog te hebben. We konden daarvan uitgebreid genieten tijdens de festival optredens vorig jaar, maar nu heeft dit zich ook uitgebreid naar het nieuwe album. Bovendien is het ook de eerste studioprestatie van nieuwe (vrouwelijke) bassist Lena Abe en drummer Dan Mullins (ex-Thine, Bal Sagoth). Zelfs de studio was nieuw, want vaste producer van de band Mags leidde de heren de FutureWorks studio in Manchester binnen.

Opgaande in de ultieme droefgeestigheid van 'My Body A Funeral' en 'Fall With Me' horen we heldere, mijmerende zang van Aaron, zich uitdrukkend in potische beschouwingen. Slepende, zware gitaren worden versierd door knappe vioolstrijkjes. Gesproken flarden tekst scheppen een enigmatisch timbre. Dit geldt evenzeer voor het titelnummer en 'Echoes From A Hollow Soul' waar gitaren inderdaad galmen en elegante klassieke piano in stijl weerklinkt. 'Bring Me Victory' is het meest toegankelijke nummer en daarvoor heeft de band dan ook al een videoclip opgenomen. De zanglijnen zijn prachtig, luister maar naar het meeslepende 'Santuario Di Sangue'. Net wanneer we peinzen dat dit een vrij kalme plaat is, worden we ruw verrast door de heftigheid van 'A Chapter In Loathing'. Dit komt in de buurt van black metal, het is jaren geleden dat we My Dying Bride zo explosief hoorden! Dit nummer heeft zelfs het glorieuze van pagan metal, maar dan op een Primordial manier. En stukken met serene zang en pontificale achtergrondzang blijven eveneens aanwezig. Als besluit van dit machtige album is er 'Death Triumphant', elf minuten sluimerende depressie met veel viool en geniaal gitaarwerk. 'For Lies I Sire' betekent verplichte aanschaf voor elke fan van weemoedige en toch heavy muziek! De echelon der doom/death metal heeft wederom zichzelf overtroffen!