Thanatos  - Justified Genocide

Thanatos - Justified Genocide

Label : Deity Down Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Potver, het gaat goed met de vaderlandse metal. Vorige maand werd ik nog compleet omvergeblazen door de nieuwe Dead Head, deze keer is het Thanatos die door de kamer raast en daarbij flink om zich heen hakt.

Het heeft even geduurd (het laatste volledige album van deze Rotterdammers is immers ook alweer van 2004), maar het lange wachten wordt beloond. Okay, nu gebiedt de waarheid mij om te zeggen dat de twee bonus tracks 'And Jesus Wept' en de Dark Angel cover 'The Burning Of Sodom' al in 2006 als vinyl single waren uitgebracht en dat men met 'Dawn Of Eternity' zelfs een tweede cover heeft opgenomen, deze keer van Massacre. Dus eigenlijk houden we van elf tracks met zevenenveertig minuten speelduur slechts acht echt nieuwe songs over. Maar, beste lezer, het is daarom niet minder genieten hoor. Sterker nog, mede door deze covers wordt nog eens duidelijk hoe dicht thrash en (old school) death metal bij elkaar kunnen liggen, en hoe goed een samensmelting van deze stijlen kan zijn. 'Justified Genocide' heeft veel te bieden. Natuurlijk is er het muzikale vakmanschap van de heren zelf (wat wil je met vijfentwintig jaar ervaring en participaties in andere bands zoals Melechesh en Hail Of Bullets), strak, snel, soms ingetogen en heavy en dan weer heel intens, maar altijd beheerst en gecontroleerd, zo moet het. En nu kun je wel goed spelen, maar wat als de songs zelf niet kloppen of niet lekker lopen? Dan heb je een probleem waar Thanatos zich echter geen zorgen over hoeft te maken. De tracks die op 'Justified Genocide' terecht zijn gekomen zijn af, gevarieerd en goed te volgen, zonder dat het ook maar dreigt saai te worden. En nu kan ik wel gaan zeggen dat je voor hoge snelheden eens naar 'Destruction.Chaos.Creation.' moet luisteren, dat 'Apostles Of Damnation' een meeslepende mid tempo death metal track is geworden, dat tijdens 'The Netherworld' snel en heavy heel goed worden gecombineerd en dat ik gedurende de titeltrack bij enkele riffs stiekem aan Holy Moses moet denken, maar het beste is eigenlijk dat je maar gelijk dit album ergens op de een of andere manier gaat beluisteren.

O ja, natuurlijk is het de muziek die het doet, maar ik ben tevens ook behoorlijk te spreken over de stem van Stephan op dit album. Het klinkt allemaal net wat gevarieerder en beter dan voorheen. De duidelijke productie (opgenomen in de Excess te Rotterdam, gemixt en gemastered door Dan Swano in Zweden) en het prima verzorgde artwork maken het geheel verder naar behoren af. Een aanrader!