Tardy Brothers - Bloodline

Tardy Brothers - Bloodline

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Nadat de heren Donald en John Tardy al een kwart eeuw in de death metal business hebben gebivakkeerd met Xecutioner en Obituary, werd het in hun ogen tijd om een solo album op te nemen. 'Bloodline' is de eerste in een serie waarbij de heren van plan zijn steeds bevriende muzikanten op sleeptouw te nemen. Voor de eerste boreling is beroep gedaan op Obituary (en onder andere ex-Death, Iced Earth en Deicide) gitarist Ralph Santolla en de originele Xecutioner gitarist Jerry Tidwell.

Tardy Brothers moet dan ook gezien worden als een project waarover de gebroeders al jaren hebben nagedacht, maar waar het wegens tijdgebrek nooit van kwam. Nu de heren echter de beschikking hebben over een eigen studio zijn zulke zaken wat makkelijker te realiseren. Op hun website claimen de Tardy's overigens "It is not going to affect anything that Obituary is doing nor is it supposed to sound like Obituary”. Fans van die band hoeven dus niet te vrezen dat ze de knuppel in het hoenderhok gooien.

Uiteraard is 'Bloodline' een death metal album geworden en worden door John Tardy's onmiskenbare rochels de links met Obituary gelegd. Je hebt trouwens ook hoofdredacteuren zonder oren aan hun kop die Horst Vonberg heten en die het verschil tussen een Obituary en Tardy Brothers CD niet horen, maar er zijn echter twee constant solerende gitaristen en de nodige thrash elementen aan het muzikale spectrum toegevoegd, waardoor 'Bloodline' anders dan anders klinkt. Deze plaat is gewoon geweldig: vette vocalen, goed uitgewerkte nummers en arrangementen en prachtige solo's. Ik zou deze plaat zelfs tot instant klassieker willen bestempelen! Helaas moest ik door persoonlijke omstandigheden het interview met de Tardy's tijdens hun tour met hun "hoofdband” voorbij laten gaan, (waarvoor excuus) maar ik geloof dat 90 punten wel aangeeft dat dit om een kwaliteitsproduct gaat.