Pestilence - Resurrection Macabre

Pestilence - Resurrection Macabre

Label : Mascot Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Na vijftien jaar stilte is Pestilence terug, iets wat ik niet verwacht had. Destijds bracht de band rond Patrick Mameli een plaat uit, 'Spheres', die totaal niet goed werd ontvangen door de diehard death metal fans. Het was t complex en als we nu terugkijken simpelweg zijn tijd ver vooruit. Mameli had het gehad met metal en verliet de scene. Een paar jaar geleden kwamen we de naam Mameli weer tegen middels zijn project C-187. Hij bracht een album uit onder die naam, 'Collision', die we toch wel als flop kunnen zien. Toch was er een hernieuwde interesse in hardere muziek gewekt bij Mameli en aangezien hij nog een deal voor een volgende CD had met Mascot en er toch nog steeds interesse in Pestilence is leek een nieuwe release onder die naam geen gek idee.

We moeten Pestilence ook niet als renie benaderen want dat is het niet. Pestilence anno 2009 is Mameli op zang en gitaar, Tony Choy op bas en Peter Wildoer op drums. Deze drie heren namen elf nieuwe songs op en ik kan je zeggen dat ze meer dan de moeite waard zijn. 'Resurrection Macabre' begint vrij rechttoe rechtaan met 'Devouring Frenzy' en 'Horror Detox', maar na deze songs breekt de hel echt los. De nummers hebben dat typische Pestilence sfeertje wat we met name kunnen herleiden naar het gitaargeluid. Wat betreft de composities zou ik zeggen dat het een mix is van het heftige van 'Consuming Impulse' en Testimony Of The Ancients' met het technische en progressieve van 'Spheres'. De invloed van 'Spheres' hoor je met name terug in de solos en de licks van Tony Choy op bas. Over het algemeen genomen is het dus brute death metal met erg gave riffs. Vergeleken met het eerdere werk is 'Resurrection Macabre' het meest brute en snelle album dat ze ooit afgeleverd hebben. In dat licht moeten we ook zeker het briljante drumwerk van Peter Wildoer benadrukken. Snel en technisch met hier en daar een blastbeat. Wat mij betreft heeft Wildoer Pestilence naar een hoger plan getild. Ik zie niet in waarom iemand deze nieuwe Pestilence CD zou willen afkraken. Het is een superplaat en het is geweldig dat ze terug zijn!