Hooded Menace - Fulfill the Curse

Hooded Menace - Fulfill the Curse

Label : | Archiveer onder doom metal

Release type: LP

Pim B. : Toen ik over het Finse Hooded Menace hoorde heb ik meteen hun eerste 7” EP 'The Eyeless Horde', welke vorig jaar via Doomentia Records uitkwam, op de kop getikt. Belangrijkste reden daarvoor was is dat ik een enorm zwak heb voor death/doom metal en ik begreep dat Hooded Menace exact in dat straatje zou vallen. De twee songs op die 7” waren briljant. Ik moest denken aan een mix tussen het langzamere Morbid Angel werk (denk aan een nummer als 'God Of Emptiness'), oude Cathedral en Candlemass. Vervolgens hoorde ik dat Doomentia ook de eerste CD op vinyl zou uitbrengen, dus daar heb ik ook maar even op gewacht. De CD versie was inmiddels al via Razorback uitgebracht en dat is ook zo'n label met een neusje voor geweldige death metal.

Maar goed, inmiddels heb ik 'Fulfill the Curse' menig rondje laten draaien en ik ben zwaar onder de indruk. Zo hoort death/doom te klinken. Het is net of je naar doom metal aan het luisteren bent alleen heeft het gitaargeluid zo'n lekker vies ranzig randje. Verder hoor je gave melodieën en diepe grunts. Het klinkt echt geweldig! Naast de eerder genoemde bands kunnen ook fans van bands als Asphyx of Coffins dit zonder te luisteren aan gaan schaffen. Het is al weer een tijdje geleden dat een band mij zo enthousiast gemaakt heeft. De LP is iets anders vergeleken met de CD omdat het laatste nummer van de CD de LP niet gehaald heeft. Het gaat hier om de interpretatie van Hooded Menace ten aanzien van 'Theme From Manhattan Baby', van de Fulci film. De band is zwaar geïnspireerd door horror films wat je ook terug kunt lezen in hun teksten. Het laatste nieuws omtrent Hooded Menace is dat Doomentia inmiddels een tweede persing van de LP heeft uitgebracht. Dus kun je als vinylfanaat toeslaan en anders gewoon de CD versie aanschaffen.