Carcariass - Killing Process

Carcariass - Killing Process

Label : Adipocere Records | Archiveer onder

Marco : Het net als Benighted uit Frankrijk afkomstige en uit drie man bestaande Carcariass is na de twee eerdere langspelers "Hell On Earth” (1997) en "Sideral Torment” (1998) alweer toe aan hun derde langspeler "Killing Process” die, als ik me niet vergis, een jaar geleden al opgenomen is. De band is sinds 1991 actief en speelt melodieuze Death Metal met behoorlijk wat Heavy Metal invloeden.

"Killing Process” barst van de dubbele melodielijnen (waarvan ik me dan wel afvraag hoe men dit live eigenlijk aanpakt, men is immers een trio en heeft maar één gitarist) en de nadruk ligt duidelijk op de composities, iets dat je natuurlijk regelmatig tegenkomt bij dit soort bands. Geen schande natuurlijk, maar ondanks alle melodie, dubbele partijen en strak samenspel mis ik toch wel een essentieel onderdeel om deze band echt 'afwisselend' te noemen, en dat is het over de gehele linie nogal eenvormige tempo. Niet dat een band altijd maar snel moet spelen, maar een beetje meer afwisseling in the speed-department had geen kwaad gekund denk ik. Natuurlijk wordt er up tempo gespeeld, maar het had mijns inziens nog een beetje spannender gekund; Momenteel kan ik m'n aandacht er niet altijd even goed bijhouden ben ik bang.

De vet in de mix liggende gitaarpartijen maken echter weer een hoop goed, waardoor een qua riffs erg afwisselend nummer als "Burn In Peace” weer erg goed overkomt en wat mij betreft ook het duidelijke hoogtepunt van de cd is. Jammer dat er niet meer van dat soort nummers te vinden zijn… Carcariass heeft echter zeker de kwaliteiten om indruk te kunnen maken op de echte liefhebbers van het genre. I moet echter nog wat beter overtuigd worden.