Ministry - Adios… Putas Madres

Ministry - Adios… Putas Madres

Label : 13th Planet Records | Archiveer onder industrial / ebm

Jan-Simon : Zou er nog een Lords Of Metal lezer zijn die nog nooit van Ministry heeft gehoord? Ik kan het me amper voorstellen, de industrial metal van Al Jourgensen en zijn kompanen worden al meer dan twintig jaar in nagenoeg ongewijzigde toestand op ons afgevuurd. De bandsamenstelling verandert, maar de muziek blijft het zelfde. Dat heeft zo zijn voordelen: als er weer een nieuw Ministry album verschijnt dan kun je redelijk goed voorspellen hoe deze zal klinken. Dat er nu een live CD verschijnt van de CU Latour die Ministry van maart tot 19 juli 2008 door 21 landen voerde is geen verrassing. De vorige CD heette 'The Last Sucker' en was volgens Jourgensen het laatste studio album. De CU Latour was een afscheidstournee en Ministry zou op 18 juli 2008 officieel ophouden te bestaan. Vanwege de gigantische belangstelling is er een extra concert in Dublin georganiseerd en heeft Ministry uiteindelijk nog één dag langer bestaan. Dat opnames van de afscheidstoer zouden worden gemaakt en uitgebracht lag voor de hand. Het eerste resultaat daarvan ligt dus nu voor ons klaar: 'Adios… Putas Madres', een live album waarvoor opnames zijn gemaakt in Servië, Polen, Duitsland, Tsjechië, Slowakije en de VS. Een DVD versie volgt nog, net als een documentaire over de tour.

De vraag is nu: is dit een waardig afscheid van een bijzondere band? Het is een lastige vraag. Een live album dat in zes landen is opgenomen is niet bepaald een standaard live album. Eigenlijk is het lang niet altijd duidelijk te horen dat 'Adios' live is. Af en toe hoor je tussen de nummers wat publieksgeluid. Niet veel, te weinig naar mijn idee en er is in de meeste gevallen slechts met heel veel moeite verschil te horen tussen de studioversies en de live gespeelde nummers. Je zou kunnen zeggen dat het knap is om het zo goed live te brengen, maar je wilt als bezoeker van een concert toch graag wat extra's. Anders kun je net zo goed nog eens je iPod opstarten of de cd opzetten. De dertien nummers op 'Adios… Putas Madres' kunnen eenvoudig in drie blokken verdeeld worden. Eerst horen we vijf nummers van 'The Last Sucker', gevolgd door vier van 'Houses of the Molé' en tenslotte nog eens vier van 'Rio Grande Blood'. Bij de eerste twee is zelfs de volgorde van de nummers exact hetzelfde als op de originele plaat.

Het is vast geen toeval dat alle nummers afkomstig zijn van de anti-George Bush trilogie van Ministry en in zekere zin is 'Adios… Putas Madres' door de keuze van de nummers ook een afscheid van de 43e president van de Verenigde Staten. Het is jammer dat door Jourgensens obsessie met George W. Bush het zicht ontnomen wordt op het vroegere werk van Ministry. Alle tirades over 9/11 en de Amerikaanse politiek van de afgelopen jaren zouden je laten vergeten dat Ministry rond 1990 geniale platen maakte zoals 'Land of Rape and Honey' en 'Psalm 69'. Ik had graag daar iets van terug gehoord op dit live album, maar helaas. Wat ook jammer is, is dat de opnames wat vlakjes zijn. Op 'The Last Sucker' klinken de eerste vijf nummers een stuk beter dan in deze live uitvoering. Ik had graag gezien dat Ministry zijn carrière afsloot met een echte knaller. 'Adios… Putas Madres' is dat duidelijk niet. Het is een adequate sampler van de laatste drie studio-albums, maar ook niet veel meer dan dat. Wellicht dat bij de volgende mogelijkheden (de twee nog komende dvd's) de puzzelstukjes beter in elkaar vallen, nu blijft het knagen dat Ministry - maar vooral de fans - een betere afscheids-cd hadden verdiend.