Saxon - Strong Arm Of The Law

Saxon - Strong Arm Of The Law

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : Vraag iemand die in de jaren tachtig hardrockfan was om een lijstje klassiekers en er bestaat een goede kans dat hij 'Strong Arm Of The Law' als een van de eerste titels zal noemen. Dit album is voor Saxon wat 'Number Of The Beast' is voor Iron Maiden, 'Master Of Puppets' voor Metallica en 'Operation Mindcrime' voor Queensryche. Het derde, definitieve en foutloze album. Het album dat net als 'Wheels Of Steel' in 1980 werd uitgebracht (!) kent geen zwakke nummers en een track list die leest als een greatest hits. Tot op de dag van vandaag speelt Saxon nummers van deze plaat tijdens hun concerten. Bijna 28 jaar na de oorspronkelijke release blijft 'Strong Arm Of The Law' fier overeind. Sterker nog, na het beluisteren van deze New Wave of British Heavy Metal klassieker besef je eens te meer wat een bagger er vandaag de dag allemaal wordt uitgebracht. Dat was overigens destijds ook al het geval (wie herinnert zich de Neue Welle der slechte Deutsche Heavy Metal nog?), alleen gebeurde dat toen in veel kleinere aantallen.

Biff Byford en co. schudden vanaf de knallende opener 'Heavy Metal Thunder' tot episch slotstuk 'Dallas 1 P.M.' de ene na de andere kraker uit de mouw. Dit album is het schoolvoorbeeld van een band in topvorm die haar stijl in korte tijd perfectioneerde. Saxon leverde na dit album nog een rits goede en minder goede albums af, maar het niveau dat ze hier tentoonspreiden haalden ze nooit meer. Helaas geven we heruitgaven geen cijfers anders ik eindelijk eens de maximale beoordeling aan een cd kunnen geven. Samen met bovengenoemde klassiekers, Frank Marino's 'Power of Rock N Roll' en het debuut van Van Halen is dit een cd die niet in je verzameling mag ontbreken.

EMI heeft zijn best gedaan om het album uit te breiden met interessant bonusmateriaal en is daarin geslaagd. De BBC sessies zijn interessant en bevatten een vroege uitvoering van ' The Eagle Has Landed' , een nummer dat pas jaren later op ' The Power & The Glory' zou verschijnen. Ook de demoversie van 'Mandy' is een leuke bonus.

Tracklist:
1. Heavy Metal Thunder
2. To Hell And Back Again