Jorn - Live In America

Jorn - Live In America

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video

Sjak : Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom deze 'Live In America' DVD van de Noorse zanger Jorn nu pas uitgebracht wordt, daar de audio-registratie van hetzelfde concert (Progpower VII Festival in Atlanta op 16 september 2006) al zo'n anderhalf jaar geleden in de vorm van een dubbel-CD is verschenen, met een aantal extra studio-tracks (zie review). Wellicht dat men wat extra aandacht wilde voor de zanger omdat hij in juni zijn nieuwe studio-plaat gaat uitbrengen of wellicht dacht men dat men betere verkoopcijfers kon genereren middels een gespreide release, feit blijft dat Jorn en zijn band die bewuste avond een prima optreden ten beste gaven.

Met Willy Bendiksen (drums) en Steinar Krokmo (bass) heeft Jorn een zeer gedegen ritme-sectie in huis, maar het zijn met name beide gitaristen Tore Moren en Jorn Viggo Lofstad die, tezamen met meneer Lande zelf, de show stelen. Het gebrachte materiaal is een mix tussen eigen nummers van Jorn's solo-platen en de nodige covers en dat luistert allemaal heel lekker weg. Ook visueel ziet het er prima uit en het goede camera-werk zorgt er voor dat alles perfect in beeld gebracht wordt. Het enige nadeel vind ik de bij tijd en wijlen gebruikte zwart-wit shots, die de continuïteit van het gedeel een beetje verstoren. Ik had zelf liever alles gewoon in kleur gezien, maar ja, men zal er wel een bepaalde bedoeling mee gehad hebben.

Het optreden zelf is gewoon erg goed, muzikaal gezien klopt alles voor honderd procent en ook Jorn Lande zelf is (zoals altijd eigenlijk) prima bij stem, wat er voor zorgt dat je het gevoel hebt dat de anderhalf uur voorbijvliegen. De interactie met het publiek is niet groots te noemen en dat is eigenlijk ook het enige puntje van kritiek wat ik heb. Dat kun je op de CD-versie nog wel verbloemen, maar op de DVD-versie komt dit toch wel duidelijk naar voren. Het eerste wat Jorn dan moet doen is de zonnebril afzetten, want om die gedurende het gehele optreden op te houden is wat overdreven bij een zaal-optreden.

Uit de hieronder weergegeven set-list moge duidelijk zijn dat de traditionele metal liefhebber niets te kort komt en met name de Dio-cover 'Straight Through The Heart', de Whitesnake-medley (waarbij Jorn Lande nogmaals laat horen hoezeer zijn stem lijkt om die van David Coverdale, met het verschil dat Jorn wel de power heeft die David op dit moment tekort komt), het verrassende Beyond Twilight nummer 'Godless And Wicked' en en 'Out To Every Nation' spreken behoorlijk tot de verbeelding. Helaas zijn er geen extra's op de DVD te vinden, waardoor 'Live In America' toch een beetje karig overkomt in vergelijking met wat heden ten dage aan DVD's op de markt gegooid wordt. Desalniettemin ben ik zeer te spreken over gebodene.
Tracklist:
1. We Brought The Angels Down
2. Blacksong