Darkane - Expanding Senses

Darkane - Expanding Senses

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Horst : Vorig jaar was ik zeer te spreken over Darkane's geweldige schijf 'Insanity', en deze haalde dan ook met gemak mijn jaarlijst. Vorige maand viel de promo van de opvolger 'Expanding Senses' in de bus, maar ik moet je bekennen dat ik het kleinood met enige huiver in de Cd-speler propte. Waren de heren er in geslaagd om een minstens net zo goede plaat te maken?

Welnu, ik mag wel zeggen dat ze daar in geslaagd zijn, want 'Expanding Senses' gaat vrolijk verder waar 'Insanity' stopte. Wederom worden we getrakteerd op en felle mix van Death, Thrash en 'gewone' Metal van het allerhoogste niveau, zowel qua songwriting als wel qua muzikaal vernuft. En wat misschien nog wel het belangrijkste is tegenwoordig: Darkane heeft een volslagen uniek eigen geluid.

Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop de nummers in elkaar gesleuteld zijn (veel breaks, riffs en afwisseling tussen pure snelheid, melodie en dreigend mid-tempo werk), maar ook op de manier waarop er met de vocalen wordt omgegaan. Zanger Andreas Sydow switched continu van clean naar grunt en weer terug, en overal kom je die typische, een beetje industrial-aandoende 'koortjes' tegen. De productie is weer vetter dan vet, en de plaat beukt, knalt en galoppeert dan ook werkelijk je speakers uit.

Kortom, 'Expanding Senses' is een regelrechte aanrader voor alles en iedereen met een hart voor felle Death/Thrash Metal. De enige reden dat deze plaat ietsje minder hoog scoort dan zijn voorganger ligt in het feit dat ik ietsje minder verrast ben deze keer.