Torture Killer - Sewers

Torture Killer - Sewers

Label : Dynamic Arts Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : De twee eerste platen van dit Finse combo werden door collega Monique redelijk bejubeld. Zonder de historie te kennen vond ik de muziek op hun derde langspeler, 'Sewers', nogal op Six Feet Under lijken. En wat blijkt? De band is begonnen als coverband van onder andere SFU. Sterker nog, op de tweede plaat, 'Swarm!' was niemand minder dan Dhr. Barnes de vocalist. Op deze derde plaat is zanger Juri Sallinen weer terug.

Nu ken ik deze eerste platen niet, maar 'Sewers' klinkt als oprechte, huis, tuin en riool death metal. Deze plaat weet mij echter niet in een dergelijke jubelstemming te brengen zoals hun voorgangers met mijn collega deden. Dat komt voornamelijk door de ontzettend eentonige zang. Een ultra lage riool grunt blubbert alle nummers weliswaar vakkundig tot een geheel, maar er zit te weinig afwisseling in deze grunts. De productie is goed, maar de uitvoering van de nummers had wat venijniger gemogen; nu is het vooral lomp, zwaar en log, gebracht op een niet te stuiten mid-tempo. Inderdaad, net als SFU, maar dan wat spontaner.

Het album begint met het nietszeggende 'Crypts', wat het ene oor in en het andere uit gaat. Het niveau van de songs wordt naar mate de CD vordert echter wel hoger. Ook is er dan meer afwisseling en zijn de nummers avontuurlijker en weten deze beter mijn aandacht vast te houden. Het geheel klinkt op het eerste gehoor vrij heftig door de brute lage grunts, maar muzikaal wordt her nergens echt heel bruut of opgefokt en das jammer. De sterkste stukken zijn de instrumentale met lekkere ritmes, double bass en lekkere riffs, waar je niet op kan stil blijven zitten. Over het geheel genomen luistert de CD lekker weg en zitten er zeker een paar stukken in die een herhaalde luisterbeurt rechtvaardigen, zoals bv 'By Their Corpse' en 'Scourging At The Pillar'. Over de gehele CD zijn er genoeg herkenningspunten en elk nummer heeft wel weer iets wat leuk is.

Al met al een degelijke death metal plaat zonder enige verassingen, maar ook zonder een enkele wanklank die toch voor de fans van het genre helaas niks nieuws te bieden heeft. Kan je er echter geen genoeg van krijgen, dan hoef je voor aanschaf niet te twijfelen. Al vind ik 29 minuten wel aan de krappe kant voor een volledige CD.