Nile - In Their Darkened Shrines

Nile - In Their Darkened Shrines

Label : Relapse | Archiveer onder

Michiel D. : Reikhalzend heb ik zitten uitkijken naar het nieuwe album van deze Amerikanen die deathmetal tot een absolute kunst hebben verheven. Na het beluisteren van "In Their Darkended Shrines " kan ik concluderen dat "Among the Catacombs of Nephren-Ka toch een tikkeltje te langzaam was en het drumgeluid op "Black Seeds of Vengeance niet optimaal was.

Op het nieuwe album is dat allemaal prima voor elkaar. Het geluid is onbenullig vet en de nummers zijn belachelijk snel zonder te verzanden in een chaotische geluidsbrij. Drummer Tony Laurenano doet geen moment onder voor zijn voorganger Derrek Roddy en plaatst in 4 maten meer fills dan andere drummers in hun hele oeuvre. Zelfs na vele malen luisteren hoor ik steeds nieuwe dingen in het drumwerk. Ook het gitaarwerk is fenomenaal. Geen enkel riffje wordt te vaak herhaald of het is variant met andere drumwerk eronder. Ook op de zang is niets aan te merken. De heren klinken zoals vanouds als een stel opgegraven mummies met de mond nog vol woestijnzand. Het is dan ook niet verwonderlijk dat niemand zou merken dat Chief Spires is vervangen door Jon Vesano als dat niet in het boekje had gestaan. Ook heeft Nile meer dan op de vorige albums gebruik gemaakt van synthesizers en samples wat de muziek een majestueus karakter geeft. In mijn persoonlijke favoriet " Unas the Slayer of the Gods is naast de expres gejatte Candelmass riff( Well of Souls)* ook de een stuk te horen van de soundtrack van Conan the Barbarian.

Zoals verwacht handelen alle teksten weer over het oude Egypte en voor de mensen die menen dat Nile nu wel eens een andere invalshoek mag kiezen heb ik slecht nieuws. De heren hebben nog tonnen* aan teksten liggen die allemaal nog gebruikt gaan worden voor de komende albums. Het enige "minpuntje aan dit album vind ik dat er met name in het laatste nummer "In Their Darkened Shrines wel erg veel instrumentale stukken zitten. Storend is het allerminst maar ik had daar liever nog 1 of 2 brute beuknummers gezien. Naar mijn mening heeft de beste en meest originele deathmetalband van de afgelopen jaren een killer album afgeleverd. De rest van de scene kan weer aan het werk