Criminal - White Hell

Criminal - White Hell

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Ramon : Criminal is opgericht in Chili door zanger-gitarist Anton Reisenegger (ex-Pentagram) in het begin van de jaren negentig. En als je dan eenmaal voor zo'n debiele naam hebt gekozen, dan kan die soms aan je blijven kleven. Ze wilden een energieke mengeling maken van thrash, death metal en hardcore. Dit was voordat de term metalcore bestond, dus enig pioniersschap kan Criminal niet ontzegd worden. De personele en financile problemen werden de heren op een gegeven moment zo ernstig, dat Reisenegger samen met gitarist Rodrigo Contreras Engeland voortaan als thuisbasis koos, ondanks de populariteit van de band in Latijns-Amerika. De band was vanaf dat moment weliswaar half Brits, half Chileens, maar de band behoudt zijn banden met Chili. Mocht je je overigens afvragen hoe een Chileen aan zo'n Duitse achternaam komt, het merendeel van de Chileense bevolking bestaat uit Europese immigranten, met de laatste grote golf Duitse immigranten, zoals bekend, in 1945.

Criminal benadert de dynamiek van de oude Fear Factory, met diens kenmerkende breaks, maar heeft tegelijkertijd een veel meer streetwise attitude. Ik was al lang klaar geweest met mijn oordeel, als de muziek niet zo ontzettend goed en relevant voor de tijdgeest van hedendaagse heavy muziek is. De gitaarduels, de ritmische breaks en pakkende riffs, ze zijn van een ontegenzeggelijke kwaliteit. Ze zijn dan met enig recht ook wel redelijk trots op zichzelf, als ik de bio zo lees (waarin overigens de naam Motrhead verkeerd geschreven staat. "Motrhed, shame on you). Verder ben ik het met ze eens dat de agressie rauw is en het drijft op goede muzikanten. Alleen over hun betekenisvolle teksten kan ik een gesprek aangaan. Hoe betekenisvol of metaforisch is bijvoorbeeld "I want to violate you? Misschien kloppen de berichten uit de Zuid-Amerikaanse gevangenissen die ons ter ore komen dan toch.

Aan de andere kant, wij kunnen hier wel een grote bek hebben over het rechtssysteem in Zuid-Amerika, maar we leven wel mooi in een land waarin op de eerste dag van de grootste liquidatierechtszaak ooit in ons land, de advocaat van dienst afwezig is. Is ie ziek? Zijn er familieomstandigheden? Wordt ie bedreigd? Nee, hij doet mee aan een pokertoernooi op televisie. Ik verzin het niet. Meedoen aan een tv-spelletje is belangrijker dan je werk, waarbij je ook nog eens iemand juridisch bij moet staan. Dat is nog erger dan het feit dat een groepje PSV-supporters zo dom is het woord "Swaffelen op te pakken en het dan nog echt te gaan doen ook, tegen de ArenA, wel te verstaan. Ik snap Westbroek cum suis ineens zo goed, dat ze twijfelen over Belgi. Nou ja, daar is ook wel eens iets scheef.

Terug naar de muziek. De drummer is ontzettend strak en zeer breed georinteerd. Zoals ik al door liet schemeren, een enorm boeiende band, als je er van houdt. Ik zou het zelf niet kopen, hoewel er voor ieder wat wils voorbij komt. Zelfs jaren tachtig hard-rock komt even voorzichtig om het hoekje kijken, dan weer Hypocrisy invloeden en zelfs jaren negentig doom. De solo's zijn ook zeer de moeite van het vermelden waard. Die zijn boeiend en overwegend goed te volgen. De stem is meestal wel zonde van het geheel, maar goed. Geen straf om te luisteren, alles heel relevant metal.