Alkemyst - Through Painful Lanes

Alkemyst - Through Painful Lanes

Label : Nightmare | Archiveer onder prog / sympho metal

Nima : Hmm, sommige dingen blijven me verbazen: deze plaat is bijvoorbeeld sinds mei vorig jaar al verkrijgbaar, maar waarom het ding ons nu pas heeft bereikt…? Ach, dat hoeft niet al teveel uitkomen, want inhoudelijk verandert er niets aan de plaat. Alkemyst mag dan wel een lange geschiedenis hebben, maar 'Through Painful Lanes' is slechts de tweede langspeler in zeventien jaar tijd. Het debuut 'Meeting In The Mist' is ook alweer uit 2003, dus productief zijn deze Fransmannen niet echt.

Wanneer een band (die niet veel toert) er te lang over doet om een album uit te brengen betekent dat in veel gevallen twee dingen: 1) de band is zo perfectionistisch dat alle tig keer loopt aan te passen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, of 2) er is gebrek aan inspiratie. Na het horen van de nieuwe plaat kan ik zeggen dat in Alkemyst's geval het echter een combinatie van beide is.

Aan de ene kant heeft men geluid- en speltechnisch een enorme stap vooruit gezet en klinken de nummers beter doordacht en beter gecomponeerd. Aan de andere kant is 'Through Painful Lanes' het weer niet geworden! Waren het op het debuut vooral ongeïnspireerde power metal liederen, op deze nieuweling heeft men een melodieuzer en meer progressieve pad gekozen. De nummers bevatten talloze breaks, zitten vol tempowisselingen en verschillende invloeden. De aanpak doet veel denken aan de succesvolle Zweedse collegae van Opeth, maar ook Angra. Op zich is daar natuurlijk helemaal niets mis mee en klinken de stukken individueel aardig overtuigend. Het is alleen dat het totaalplaatje niet spontaan overkomt! Elk nummer klinkt als knip en plakwerk, waardoor ze te "gemaakt” en kunstmatig overkomen. Hierdoor verslapt ook de aandacht regelmatig en de lange speelduur maakt de plaat niet echt aangenaam om naar te luisteren. En dat is zeker niet de bedoeling geweest.

Zoals gezegd bevat 'Through Painful Lanes' genoeg muzikale vakmanschap en de band heeft het in zich om goede muziek te schrijven. Maar hoe goed de individuele stukken ook klinken, als het totaalplaatje niet aanslaat, houdt het snel weer op.