Faith Factor - Against A Darkened Sky

Faith Factor - Against A Darkened Sky

Label : Retroactive Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Faith Factor is de nieuwe formatie rondom zanger Norman "Ski" Kiersznowski, die sommige (oudere) underground heavy metal fans zullen kennen van Deadly Blessing, die in 1988 'Ascend From Cauldron' uitbracht. Een dikke twintig jaar later meldt Ski zich met zijn nieuwe band aan het heavy metalfront.

Nu is Ski een goede zanger, wiens stem simpelweg gemaakt is voor traditionele heavy metal. Al heeft zijn stem de harde tand des tijds moeten doorstaan, klinkt hij nog steeds overtuigend en kan hij de hoge noten met gemak halen. De lezers die de (hoge) zang van mensen zoals Lance King (o.a. Balance Of Power), Midnight (Crimson Glory) en Tim Owens kunnen waarderen, zullen zeker ook overweg kunnen met Ski. Muzikaal komt Faith Factor met progressieve heavy/power metal die bij vlagen doet denken aan Iced Earth, Judas Priest, Crimson Glory en Black Sabbath ten tijden van 'Tyr'. De nummers klinken over het algemeen episch, maar zitten simpel in elkaar. Het leeuwendeel van de plaat is mid-tempo en slepend, maar hier en daar komen snelle, agressieve uitbarstingen om de hoek kijken. Ik moet echter toegeven dat wat meer versnelling de plaat zeker ten goede waren gekomen.

Het grootste probleem met deze plaat is echter de productie! Die klinkt namelijk voor geen meter. Het geluid is dof, zacht, amateuristisch en menig demo-opname klinkt vandaag de dag nog beter! Er kan zelfs geen sprake zijn van een ouderwetse productie, want dit klinkt gewoon als een haastklus. Ik begrijp dan ook niet waarom de band (laat staan de platenmaatschappij) de plaat heeft goedgekeurd en ook nog eens durft te promoten! Muzikaal hebben de jongens genoeg in hun mars om met interessante nummers te komen, maar door de slechte productie is dit, voorzichtig gezegd, een wanproduct. Was het niet beter geweest, om de plaat een jaartje later uit te brengen, maar dan met een acceptabel geluid! Dames en heren muzikanten, een goede productie is in deze tijden essentieel, dus neem de tijd en maak er geen haastklus van!

Met een beter geluid had deze plaat zeker tien tot vijftien punten meer gescoord en had ik de fans een luisterbeurt kunnen aanraden. 'Against A Darkened Sky' is echter een geval van "net niet”…, enkel door de productie! En dat is verdomd jammer?!