Weird Owl  - Ever The Silver Cord Be Loosed

Weird Owl - Ever The Silver Cord Be Loosed

Label : | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Soms is het wel eens vervelend als je een cd te bespreken krijgt en er totaal geen informatie wordt meegestuurd. Waar komt deze band vandaan, wie spelen er in, hoe heten de nummers… dat soort nuttige zaken. Na wat zoeken op internet komt al deze informatie meestal wel boven water, maar leuk is anders. Tijdsverspilling. Toen ik 'Ever the Silver Cord Be Loosed' van Weird Owl ontving was mijn eerste gedachte dan ook: "daar gaan we weer”, totdat ik zag dat het een cd op het Tee Pee Records label was. Sommige zaken zijn heerlijk voorspelbaar. Ik noteerde alvast: zwaar psychedelische rock, drie of vier langharige baardigen uit Californië. Zwaar beïnvloed door Dinosaur Jr., Screaming Trees, alle Nuggets, Pebbles en Back from the Grave sixties verzamelaars die je maar kunt vinden en misschien ook nog wel met een snufje Hawkwind en andere vroege jaren zeventig hardrock.

Vervolgens nam ik de cd en stopte die in de speler. Zelden zo'n inventief cd-hoesje gezien, dacht ik nog. Volledig van karton, maar toch nagenoeg hetzelfde als een sjieke digipack. Een stuk beter dan zo'n verkleinde elpeehoes waar platenmaatschappijen normaal gesproken hun promo's in vrotten. Na het beluisteren van de acht nummers moest ik eerst even bijkomen. Ik heb de beste plaat van 2009 nu al gehoord? Verder kon ik bij een flink aantal van mijn vooraf genoteerde kenmerken een vinkje zetten. De invloeden klopten redelijk, alleen Dinosaur Sr. (Neil Young) ontbrak. Het begint al bij de eerste akkoorden van het eerste nummer (dat 'Mind Mountains' blijkt te heten) en bij het zevende nummer betrapte ik mezelf er op dat ik zat te wachten op de tekstregel "Four Dead in Ohio”. Ach ja, in zulke gevallen doe ik niet moeilijk en denk ik altijd maar: je kunt je voorbeelden beroerder kiezen.

Tijd om eens wat achtergrondinformatie bij elkaar te graaien over Weird Owl. Goed, ze zijn met zijn vijven en komen uit Brooklyn, NY. Geen punten. Wat haardracht betreft geen duidelijkheid: zowel baarden als lange haren zijn aanwezig, maar slechts één bandlid combineert beide. Niet dat het er veel toe doet. Als belangrijkste invloed noemt de band op haar site Ecclesiastes 12:6-12:7. Prediker uit het Oude Testament. Is dit dan een band die we binnenkort op de EO-jongerendagen zullen aantreffen? Ik denk het niet, maar toch even snel de bijbel er bij gepakt om te zien waar ze naar verwijzen. "Voordat het zilverkoord wordt weggenomen, de gouden lamp gebroken, de waterkruik in stukken valt, het scheprad bij de put wordt stukgebroken. Wanneer het stof terugkeert naar de aarde, weer wordt zoals het was, wanneer de adem van het leven weer naar God gaat, die het leven heeft gegeven.” Oef… dat is geen lichte kost, maar het verklaart wel meteen de titel van de cd. Dit is duidelijk een band die nadenkt over de dingen des levens en daarbij zich baseert op allerhande theologische, occulte en magische bronnen - al kan er ook nog wel een geintje van af. Hoe anders moet je 'Do What Th'Owl Wilt' verklaren? Een fantastisch nummer trouwens met een geweldige tekst.
Neil Young in de woestijn, aan het jammen met Meat Puppets, Screaming Trees en Black Sabbath onder het genot van geestverruimende paddenstoelen en met een complete boekenkast aan occulte literatuur onder handbereik, dat is Weird Owl samengevat. Duidelijk, niet voor iedereen, maar de liefhebbers weten genoeg: 2008 was het jaar van Black Mountain, mag 2009 dan het jaar van Weird Owl worden? Alsjeblieft?