Samael  - Above

Samael - Above

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Zijn er hier nog Samael-fans van het eerste uur? Je weet wel, de tijd dat de Zwitserse band onder leiding van de gebroeders Xy en Vorph lekker doorrammende black metal platen maakte Met later werk werden ze immers een vaste waarde in de industrial/gothic scne en waren staccato beats en elektronica typerend voor het staalharde geluid. De fans van de beginperiode zullen erg blij zijn met 'Above', want dit negende studioalbum verenigt de ruwe heftigheid van de vier eerste albums met de kennis van vandaag. Je krijgt dus een soort van verbeterde versie van 'Ceremony Of Opposites'.

Dit album is gemaakt voor de lol en dat merk je; de spontaniteit druipt er van af. Aanvankelijk wou men dit zelfs onder een andere naam uitbrengen. Elk nummer is een doordrijvend statement waarvan enkele rake zinsneden al vlug blijven hangen. Voor deze frisse en rechtdoorzee aanpak koos Samael Fredrik Nordstrm voor de mix in Zweden, maar verder is dit een eigen productie. Zoals steeds was Xy verantwoordelijk voor de muziek en Vorph voor de teksten, maar er is n uitzondering: voor 'Dark Side' schreef Vorph ook de muziek en dat blijkt een remake te zijn van 'The Black Face' van het eerste album 'Worship Him' (1991).

Het getuigt van durf en integriteit om het roer zo plots om te gooien, maar het wordt natuurlijk afwachten hoe dit album ontvangen gaat worden door de huidige fans. Ik vind het een frisse benadering en juich het toe dat Samael nog eens een "echte metal plaat gemaakt heeft. Al moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik de afwisseling en melodien van 'Solar Soul' soms mis. Dit is allemaal een beetje rechtlijniger en dan gaat het vlugger op elkaar lijken. Verder kan Xy het niet laten om remixen te maken en dus vinden we 'Black Hole' in een "verso mix. Deze naam is afgeleid van de film waarvoor deze muziek gebruikt zal worden. Samael blijft gedreven bezig en ik kijk er alvast naar uit om een mix van oud en nieuw materiaal op een podium te zien brengen.

Ramon: Zestien jaar geleden leerde ik Samael kennen. Ik wist meteen dat het een bijzondere band was, waar onder de oppervlakte meer speelde dan bij een gemiddeld groepje. Verder en verder trokken ze me aan mijn enkels hun wereld in, mee op elk avontuur. Als een Peer Gynt Suite in het lang ging ik mee langs de diepste duisternis, en langs paden die verlicht met de oneindigheid ons weer bij nieuwe paden brachten. Honderden keren gaan er voorbij dat ik een cd luister en ik blijf in nuances steeds weer nieuwe geheimpjes ontdekken. En dan is het 2009 en moet ik ineens binnen enkele weken vertellen wat ik van een nieuwe cd vind. Ik zal alvast verklappen, ik vind er wel wat van. They took a long trip, but now they're back again, to the point where they began.

Samael is altijd een vernieuwende band geweest. Zelfs toen hun debuut 'Worship Him' hen aan het firmament van black metal nestelde, wist je al dat het altijd anders zou blijven. Op de opvolgers 'Blood Ritual' en 'Ceremony Of Opposites' werden de uiterste gekrochten van de menselijke belevingswereld verkend, met als absolute hoogtepunten in dat opzicht het onheilspellende 'Total Consecration' en het zeer persoonlijke 'Crown'. Samael zat op dat moment in de hoek van doom en death metal. Daarna verliet Xy, die begon als Xytraguptor en nog een tijd voor Xytras doorging, zijn drumkit, om zich toe te leggen op toetsen, programmeerwerk en percussie. Even wennen, maar met de EP 'Rebellion' en de daaropvolgende cd 'Passage' was duidelijk dat Samael een ziel aan de machine mee had kunnen gegeven. Met nummers als 'Shining Kingdom' en vooral 'Angel's Decay' werd definitief afscheid genomen van de zoektocht naar nog zwartere duisternis. De reis begon en zou nog tot intergalactisch niveau reiken met de albums 'Eternal', 'Reign Of Light' en 'Solar Soul'. Ook muzikaal ontwikkelt de band zich met hun unieke vakmanschap en hoogwaardige songwriting kwaliteiten. Er is maar n ding dat je altijd kunt verwachten van Samael: het onverwachte. Des te verrassender was het dan ook dat de koers op 'Solar Soul' helemaal niet zo veel afweek van de lijn die in was gezet.

In de tussentijd bracht Samael ook 'Era One' (2006) uit, wat eigenlijk de naam van het project had moeten heten dat Xy naar buiten wilde brengen. Uiteindelijk kwam deze ambient dance metal beleving toch onder de vlag van Samael op de markt en de band besloot het zo te laten. Aan het eind van de zomer van 2008 begint Xy, die in principe alle nummers voor Samael schrijft, aan een hobbyproject, dat wederom niet als Samael materiaal bedoeld is. Het project draagt de naam Above en is een eerbetoon aan de helden van de band, uit de dagen dat ze begonnen met de band. Het werk beviel zo goed, dat de band unaniem was in het oordeel, 'Above' wordt het nieuwe album. En zelfs de trouwste fans, juist die, zullen achterover slaan van het resultaat. Als je de woorden "black metal en "blastbeat had ingevuld, bel dan RTL maar dat je binnenkort een programma op de donderdagavond moet krijgen, je bent paranormaal begaafd. Maar het is er wel, soms live en soms elektrisch. Rauw, dynamisch en vele, vele malen harder dan je ooit van ze gehoord hebt. Dit biedt nog jaren plezier en afwisseling op de setlist.

Om te onderstrepen dat ze teruggaan naar de eerste dagen van de band, worden de volledige namen Vorphalack, Masmisem, Xytraguptor en Makro weer gebruikt. Makro is er natuurlijk later pas bijgekomen. Tekstueel gezien is 'Above' waarschijnlijk het album dat het verst van Vorph(alack) afstaat ooit. Het moet gezegd, want dit is wel een factor die meeweegt in je oordeel. Daarnaast zet hij weer kritische noten bij geloof en is hij stoerder dan ooit. Zo helpt hij in 'Polygames' een vrouw, ik vermoed Maria, naar haar hoogtepunt. Zijn stem is ook kunstmatig vervormd, wat de agressie alleen maar opstuwt. Muzikaal gezien mis je misschien de hoogwaardige composities en het mysterie dat altijd zo onlosmakelijk met Samael verbonden is geweest. Er is heel bewust gekozen voor relatief eenvoudige, pakkende nummers met een echte metal spirit, maar dan op zijn Samael's. Verder knalt het werk over je heen, met een energie als nooit tevoren. Maar het wordt nooit wanordelijk. De geest te pakken van de eerste dagen, met de ervaring die ze inmiddels opgedaan hebben. Ik weet dat er veel mensen zijn die Samael in de loop der jaren de rug hebben toegekeerd, om de weg die ze zijn ingeslagen. Tegen iedereen, maar speciaal tegen al die mensen zou ik zeggen: "kom weer een luisteren. Neem het maar aan van n van de grootste fans.