Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf

Label : | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : HELL YEAAH! WAT EEN OORVERDOVEND GAVE PLAAT!

Deze plaat klopt gewoon helemaal! Zo heel af en toe heb ik van die platen waarvan ik me eigenlijk schaam om ze in het openbaar op een discman te draaien. Had ik dat vorig jaar met Spoiler, nu heb ik dat met deze nieuwe QOTSA: ik kan namelijk niet stil blijven zitten, staan of lopen als ik deze muziek hoor. Ik MOET gewoon meegaan in die verslavende groove, die meesterlijke riffs, die geweldige songs! En zo sta ik weer half headbangend, semi-airgitarend en met m'n rechtervuist slaand op m'n bovenbeen me helemaal met adrenaline vol te pompen met deze bezwerende muziek, terwijl ik door een winkelstraat loop, in de trein zit, of gewoon op m'n werk alwaar ik vreemde blikken van m'n collegae krijg toegeworpen. Maar dat kan me dan even niks verdommen, want de impact van de muziek is nu eenmaal sterker dan de door de Westerse cultuur opgelegde zelfbeheersing om ook vooral maar niet anders te gedragen dan 'de rest'.

Vooral de eerste 4 tracks behoren tot het beste wat er ooit in de groovende rock is uitgebracht: 'You Think I Ain't Worth A Dollar, But I Feel Like A Millionaire' (toffe titel!), 'No One Knows', 'First It Giveth' en 'A Song For The Dead', nummers die de zompige groove van Kyuss, de liedjes van Foo Fighters en het warme, melodieuze geluid van Masters Of Reality in zich verenigen. Gek is dat eigenlijk niet, want de productie lag in handen van Josh Homme zelf (ex-Kyuss) en hij heeft veel samengewerkt met Chriss Goss van Masters Of Reality. En daarbij speelt ene Dave Grohl (Nirvana/Foo Fighters) zowaar mee op drums. Ja, inderdaad, weer op drums! Voor het eerst sinds Nirvana trommelt Dave weer. Maar er is meer, want de warmbloedige whiskeydoordrenkte stem van Mark Lanegan (ex-Screaming Trees en sinds overlijden van Phil Lynnot sowieso de man met de mooiste stemgeluid in rockland) geeft het licht psychedelische 'Hanging Tree' een zalvend geluid mee. En als ze het navolgende 'Go With The Flow' op single uitbrengen met die meesterlijk meerstemmige melodie, dan wordt het geheid een knaller van een hit. Dat de boog niet altijd tot het uiterste gespannen kan zijn, bewijzen enkele nummers die het 2de gedeelte van de ruim een uur durende CD vullen. Tracks als het tikje zeurend overkomende 'Gonna Leave You', het lome 'God Is In The Radio' en de opvallend sixties-garagerock-gelijkende 'Another Love Song' zijn stuk voor stuk heerlijke songs (en zouden op veel andere CD's de hoogtepunten vormen), maar waarbij ik wel weer even uit mijn stonertrance ontwaak en weer even om me heen kan kijken wie, wat en waar ik ook alweer was. De nummers zijn trouwens aan elkaar gelinkt door diverse radiofragmenten, alsof het een soundtrack zou moeten zijn voor 'a trip through a lonesome desert in your car with the radio on ten'. Het enige echt matige nummer is de opvallend vrolijke, luchtige afsluiter: een rock&rollende sixties song 'Everybody's Gonna Be Happy' dat misschien in Austin Power's nieuwe film nog wat glorie had kunnen vergaren. Jammer dat de CD op deze manier moet eindigen…

Maar iedere rockliefhebber die zichzelf een beetje serieus neemt kan gewoon niet om deze CD heen die QOTSA's eerste CD 'R' wel heel erg ver naar de achtergrond drukt. Mooie vormgeving ook: de kunst van eenvoud goed verstaan en hun symbool voor de letter "Q” zou ik graag als lettertype installeren! En als je snel bent en in het bezit van een DVD-speler: Hier en daar kom je nog de eerste CD-versie tegen die een bonus-DVD bevat. Daarop een kleine 20 minuten live opnames, waar o.a. Josh Homme een gigantische, osseworstrauwe scheur opentrekt tijdens een of ander klein instore-concert.

En voor mensen die, naar horen zeggen, het beste concert van het jaar gemist hebben (waaronder ik zelf helaas) is er nu een herkansing: Queens Of The Stone Age komt wederom naar de hoofdstad en nadat ze eerst de Melkweg plat speelde zullen ze nu op 2 December in Paradiso staan (maar dan helaas zonder Dave Grohl en waarschijnlijk Mark Lanegan) Voorverkoop is reeds begonnen, dus waarschijnlijk ben je NU al te laat.