Quo Vadis - Day Into Night

Quo Vadis - Day Into Night

Label : | Archiveer onder

Horst : Aangenaam verrast! Dat is waarschijnlijk wel de beste omschrijving van het gevoel wat ik kreeg bij het beluisteren van 'Day Into Night', de tweede CD van het Canadese Quo Vadis. Een mij totaal onbekende band die inmiddels al sinds 1993 aan de weg timmert, en dat zeer zeker niet slecht doet. Integendeel, want wat ze op dit album presteren is alleen maar om blij van te worden. Elf razende, doch zeer afwisselende tracks, die wellicht het best te omschrijven zijn als een soort van 'Death meets Dream Theater'. De heren hebben een zeer diverse muzikale achtergrond, die variëert van Thrash en Speed Metal tot dingen als Hard Rock, Power Metal en zelfs Klassiek. Ze zijn er in geslaagd om al deze elementen samen te smelten tot zeer pakkende nummers, die niet alleen kop en staart hebben, maar waar ook nog eens 'swing' in zit, plus een behoorlijke dosis melodie. Er wordt enorm gespeeld met breaks, tempoversnellingen en rustige passages, waarbij de heren niet vies zijn van wat muzikale krachtpatserij, luister maar eens naar 'On The Shores Of Ithaka', dan hoor je precies wat ik bedoel (een MP3 van dit nummer staat op hun homepage, dus sla je slag). Drummer Yanick Bercier legt een zeer solide basis (deze man is technisch zeer begaafd) waarop beide gitaristen Arie Itman en Bart Frydrychowicz naar hartelust de ene na de andere riff op je af vuren, en ook nog eens moeiteloos prima solo's uit de mouw schudden. Bassist Remy Beauchamp doet zijn werk naar behoren, maar raakt door het muzikale geweld van de drie anderen toch wat ondergesneeuwd, maar hij speelt ook duidelijk een ondersteunende rol, dus echt een probleem is dat niet. De heren hebben trouwens zelf de productie van deze schijf voor hun rekening genomen, en ook dat beheersen ze perfect, want 'Day Into Night' klinkt werkelijk glashelder, uitstekend gedaan. Voor diegenen onder ons die dol zijn technisch hoogstaande Metal is dit een absoluut hebbedingetje, alleen mensen die problemen hebben met Thrash-achtige zang zullen er misschien wat moeite mee hebben. Mij zal dat een zorg zijn, ik heb er één bij voor de jaarlijst.