Kalki Avatari  - Mantra For The End Of Times

Kalki Avatari - Mantra For The End Of Times

Label : Shaytan Productions | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Vera : Kalki Avatara is het soloproject van Hell-10-Kabbalus (Paolo Pieri), beter bekend als gitarist van Aborym en Malfeitor. Deze laatste band bracht in 2007 het uitstekende black metal album 'Unio Mystica Maxima' uit. Hell-10-Kabbalus staat zelf in voor de zang, gitaren en synthesizers maar kreeg wel hulp van zijn Malfeitor maten Nighthorn (bas) en M. Fabban (gastvocalen in 'Awaiting The Golden Age') en drummer Francesco Struglia.

De vier nummers tellende EP 'Mantra For The End Of Times' werd een jaar eerder in eigen beheer uitgebracht, maar nu is de band opgepikt door Shaytan Productions. Kalki Avatara's muziek stamt uit black metal, maar is hier veel meer bezwerend en atmosferisch, plus doorvlochten met oosterse klanken. Met teksten die citaten bevatten van T.S. Eliot, Novalis en het evangelie door Johannes en zelfs een pianostukje Mussorgsky schept men een apocalyptische sfeer. Het gaat hier dan ook allemaal over het einde der tijden.

'Mankind Collapses' vangt aan met piano, serene koorzang en dramatische orkestratie. Dan is er metal met een ruwe verhalende stem die me meermaals aan de wanhopige waanzang van Deinonychus doet denken. 'Ruins Of Kali-Yuga' start met een mantra, later is er dissonant pianospel met avant-garde trekjes. 'Purification' is dan weer een song die steeds afwisselt tussen oosterse klanken, metal met ruwe zang, koren en avant-garde. De koorzang geeft de nummers een hemels tintje. Het laatste nummer 'Awaiting The Golden Age' lijkt door de plechtige koorzang wel een gezongen gebed en kan bogen op uitwaaierende oosterse klanken. Dit alles is best interessant voor de avontuurlijke metal fan en die raad ik aan om de MySpace van Kalki Avatara in de gaten te houden, want daar zullen ook nieuwe nummers binnenkort beluisterd kunnen worden.