Thee Maldoror Kollective - New Era Viral Order

Label : Code 666 | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : SMUL! Een nieuwe CD van het label Code666! Dit Italiaanse label is de laatste 2 jaar uitgegroeid tot mijn persoonlijke smaakmaker voor innovatieve metalbands die vaak black metal, industrial en complexe songstructuren aan elkaar verbinden. Aghora, Diabolicum, Ephel Duath, Rakoth, Void Of Silence, allemaal bands waar ik zeer van onder de indruk ben. Nu aasgiert er wel eens een groter label op dit soort leuke bandjes (Earache), dus zo af en toe raakt Code666 eens een band kwijt. Maar niet getreurd: ze contracteren gewoon weer een nieuwe band! Deze keer is dat de, ook Italiaanse formatie 'Thee Maldoror Kollective'. Dit occulte gezelschap met een voorliefde voor zowel elektronische dark wave (Cold Meat Industry) als agressieve en complexe Noorse black metal (Satyricon, Emperor, Limbonic Art) bestaat al 10 jaar en heeft in het verleden reeds 2 CD's uitgebracht: 'Ars Magika' (1998) en 'In Saturn Mystique' (2000). Nee, geeft niks: ik had er ook nog nooit van gehoord.

Toch zou deze band met de rare naam wel een bekende naam mogen krijgen. Want ik was zeer onder de indruk van de sfeer die deze band op een schijfje weet vast te leggen. De extreme metal krijgt door allerlei elektronische arrangementen een intrigerende sound. Voor de fijnproevers: ik moest vooral denken aan bands als ...And Oceans en Ephel Duath. Zeker niet de meest gemakkelijke muziek, maar hou je wel van een beetje avonturieren in de extremere muziek-regionen, dan zul je zeker niet teleurgesteld worden door deze perfect klinkende CD. Ja, misschien op een tweetal momenten. Althans, dat had ik. Want de 'distorted soundscapes' die de CD halverwege ('La Flamme Vivant') en op het eind ('Epidemic Noise Age') bevat, haalde mij toch aardig uit een elektronische black metal-trance. Deze op zich wel enge, maar mijns inziens volstrekt zinloze en irritante geluidenbrij haalde behoorlijk de vaart uit de CD en deed mij keer op keer skippen naar een volgend nummer. Jammer, want dankzij mijn bekrompenheid kost ze dit toch een paar puntjesā€¦ Kun je nagaan hoe ik de CD zou vinden als-ie 9 minuten korter zou duren!