UFO - No Place To Run

UFO - No Place To Run

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : Hoewel UFO veel verschillende bezettingen heeft gekend, worden er doorgaans slechts twee categorien onderscheiden: UFO met Schenker en UFO zonder Schenker. Dat doet weliswaar geen recht aan de verdienstelijke prestaties van een aantal gitaristen dat Schenker's schoenen in UFO heeft gevuld, maar het is wel de realiteit. Vorig jaar bracht EMI geremasterde versies van de UFO albums met Schenker uit en dit jaar gaat men verder met de albums die na die illustere periode verschenen.

Na het vertrek van Schenker in 1978 werd Paul Chapman aangetrokken als opvolger en werd als eerste album 'No Place To Run' opgenomen onder leiding van producer annex 5e Beatle George Martin. In het bijgeleverde boekje wordt het verhaal achter dit album uitgebreid en op leerzame wijze uit de doeken gedaan. Het verhaal is zo compleet dat je wenste dat alle heruitgaven zo goed gedocumenteerd waren.

Het album bevat typische jaren tachtig hardrock zonder verrassingen. De composities zijn typerend voor UFO: simpel, melodieus, veelal up-tempo met een aanstekelijk ritme en vaak menigmaal voorzien van een flitsende gitaarsolo. Ten opzichte van 'Lights Out' is dit album compositorisch een stapje terug. Bijna dertig jaar later klinken de meeste nummers dan ook enigszins gedateerd en blijven alleen de uitschieters als 'Lettin' Go' dankzij de fraaie riff en nog fraaiere solo en het swingende 'Mystery Train' overeind. Als bonusmateriaal zijn een afwijkende studioversie van 'Gone In The Night' en drie concertopnamen uit de London Marquee uit 1980 toegevoegd.

Het album werd destijds niet echt juichend werd ontvangen door de vlakke sound, maar deze versie klinkt al een heel stuk beter. Het grote publiek zal zich weinig aan deze heruitgave laten liggen, maar de fanatieke UFO fans (zijn die er nog?) zullen ongetwijfeld blij zijn met deze schijf.

Tracklist:
1. Alpha Centauri (2009 Digital Remaster)
2. Lettin' Go (2008 Digital Remaster)