UFO - Mechanix

UFO - Mechanix

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : Hoewel UFO veel verschillende bezettingen heeft gekend, worden er doorgaans slechts twee categorie├źn onderscheiden: UFO met Schenker en UFO zonder Schenker. Dat doet weliswaar geen recht aan de verdienstelijke prestaties van een aantal gitaristen dat Schenker's schoenen in UFO heeft gevuld, maar het is wel de realiteit. Vorig jaar bracht EMI geremasterde versies van de UFO albums met Schenker uit en dit jaar gaat men verder met de albums die na die illustere periode verschenen.

Het album 'Mechanix' stamt oorspronkelijk uit 1982 en was het derde album oprij met gitarist Paul Chapman en het tweede met Neil Carter die oorspronkelijk als keyboardspeler werd aangetrokken, maar hier ook diverse gitaarpartijen voor zijn rekening neemt. Net als zijn twee voorgangers bevat 'Mechanix' veel melodieuze, voorspelbare jaren tachtig hardrock composities die zo typerend zijn voor UFO. Naast negen eigen composities bevat het originele album ook een cover van Eddie Cochran's 'Something Else' die naadloos aansluit bij het eigen repertoire. Meest interessante nummer is afsluiter 'Dreaming' dat herinneringen oproept aan de gloriedagen van de jaren zeventig en waarop zanger Phil Mogg en gitarist Paul Chapman lekker op dreef zijn. Als de andere nummers net zo energiek waren geweest, was dit album niet in de vergetelheid geraakt. Ik betwijfel of deze uitstekend verzorgde heruitgave (begeleidend commentaar in het boek is wederom top) de status van 'Mechanix' als voetnoot in UFO's oeuvre gaat veranderen.

Als bonusmateriaal zijn een B-kant van een single ('Heel Of A Stranger'), twee concertopnamen uit Oxford uit 1983 en een opname van een soundcheck toegevoegd waarvan alleen de live uitvoering van 'Let It Rain' echt overtuigt.

Tracklist:
1 The Writer (2009 Digital Remaster)
2 Somethin' Else (2009 Digital Remaster)